Erdély Miklós életműkiállítás

Műcsarnok, 1998.10.17–11.20.

Festmények (1984–1986)

„Új hullám” – Új szemlélet a művészetben 1984 (részlet) Erdély Miklós: [...] Az a baj, hogy van egy ... egy szempont, ami hiányzott az egész vizsgálódásból. Egy szó tulajdonképpen, ami szerintem mindent azonnal helyre tesz és mindent világossá tesz. Ez a szó viszont nem értelmes szó. Önmagában nem lehet neki jelentést tulajdonítani, de arra nagyon jó, hogy rendezze ezeket a fogalmakat, amik felmerülnek. Ez a szó, aminek semmi értelme, ez a szabadság fogalma, ami meghatározhatatlan, átélhetetlen. De a művészetnek ez az egyik esszenciális lényege, hogy mindig a szabadság nyilvánul meg benne. A new painting-ben is mindig a szabad mozdulatot kell keresni, az előzményekhez képest, önmagához képest. Egy művésznek önmagához képest is szabadnak kell lennie. Tehát önmagától is állandóan meg kell szabadulnia, hát még a pillanatnyi stílusirányzatoknak a követésétől. [...]

Kapcsolódó Erdély Miklós oldalak - Rádió, 1985 | Kitüntetések, 1984 | Don Juan, 1985 | Trikolor, 1985 | Bélyeg, 1984

lásd még - részlet Kemény Katalin Epilógus c. írásából (1948?)

[…] A művészt, aki adottságánál fogva az emberi szabadság megtestesítője, szabadságában sem közösségi, sem individuális önkény nem korlátozhatja, annál kevésbé, mivel ő az emberi szabadság felelős viselője. Ebből viszont már eleve következik, hogy a hiteles mű nem tárgy (műtárgy), hanem a másik embert megszólító élő valóság. […]

lásd még - Vilém Flusser: A fotográfia filozófiájának szükségessége, 1983/1990 (részlet)

[…] Ha a fotográfia modellé válik, akkor már nem arról van szó, hogy az egyik eszközt mint modellt egy másik eszköz váltja fel, hanem arról, hogy egyfajta modelltípust egy egészen újfajta modelltípussal helyettesítünk. A fentiekben javasolt hipotézis, mely szerint kezdünk fotográfiai kategóriákban gondolkodni, azt mondja ki, hogy létünk alapstruktúrái változnak meg. Nem az elidegenedés klasszikus problémájáról van szó, hanem egy olyan egzisztenciális forradalomról, amely példa nélkül való. Egyenesen kimondva: a szabadság kérdéséről van szó új kontextusban. A fényképészet filozófiájának a szabadsággal kell foglalkoznia. […]