Galántai György

english

HOMMAGE À VERA MUHINA

performansz 1980. május 24., Budapest, Hősök tere
(Klaniczay Júliával és G. A. Cavellinivel)
és továbbfejlesztései

Galántai György performansza Klaniczay Júliával és Guglielmo Achille Cavellinivel, Hősök tere, Budapest, 1980.

fotó: Hegedűs György

Idea: Az ember „átfunkcionált szobor”.

Realizáció: Vera Muhina szobrának átértelmezése (az élő szobor születése)

Az eredeti: A munkás-paraszt összefogás jelképeként egy férfi és egy nő feltartott kalapáccsal és sarlóval (forradalmi jelvény) lendületes pózban áll. Muhina szobra az 1937-es párizsi világkiállításon a szovjet pavilon ormán állt, később a Moszfilm Stúdió emblémája lett [video]. A köztudatban a Szovjetunió szimbólumává általánosult.

Átértelmezés: Azonosság: a férfi és a nő figurája a legmélyebben ható konvenció, a legkisebb kollektivitás-egység. Lendületesen előrelépő póz.

Eltérések: A sarló-kalapácsot könyv helyettesíti. A szobor reprodukciója a könyvben kiindulópontja az átértelmezésnek, s egyben az átértelmezés része. Az új kontextusban a könyvhöz kapcsolódik az írás a ruhákon: a művészettörténet legfontosabb neveinek felírásával jelződik a világ művészete. A férfi és a nő nem két osztály kifejeződése, mint az eredetin, hanem az osztály nélküli világ legkisebb egysége.

A helyszín: Hősök tere. A mindenkori politikai hatalom reprezentációjának színtere. A nemzet színháza. (Nem messze innen, a Felvonulási téren építik fel az új Nemzeti Színházat.) Budapest egyetlen sugárútjának végpontja. A sugárút a város szívéből indul, hogy kiérve a természetbe megpihenjen. A lendületet a Millenniumi Emlékmű félköríves alakzata zárja le. Itt láthatók az ezeréves magyar történelem legfontosabb személyiségei. A tér bal oldalán a régi és egyetemes művészetet a Szépművészeti Múzeum, a jobb oldalon, ezzel szemben, a Műcsarnok – változó kiállításokon – a mai művészetet képviseli. E tér geometriai középpontja volt a helyszíne az átfunkcionált szobor elkészítési aktusának.

Közvetlen indíték: G. A. Cavellini, olasz művész jelenléte és művészeti koncepciójából adódó lehetőség: az öntörténetírás. Cavellini kézírásos munkái saját képzelt vagy valódi történetének részei, melyet mások meztelen testére vagy tárgyakra, saját ruhájára írt. Az akcióban Cavellini szimbóluma azoknak az olasz művészeknek, akik a történelem során az európai kultúrát hozták Magyarországra. (Köztudomású a magyar kultúra fejlődésére tett erős olasz hatás.)

Galántai György performansza Klaniczay Júliával és Guglielmo Achille Cavellinivel, Hősök tere, Budapest, 1980.

fotó: Hegedűs György