Mail Art Chro No Logy

Jo Klaffki: Nemzetközi postabélyegek

Klaffki, Jo: International Postage Stamps, in: Smile No. 3, Minden, 1985, pp. 13–25 (Ed. by Jo Klaffki)

Egy darabka papír, jobban mondva a művészbélyeg ma egyre bizarabb művészeti életet él a saját jogán, de ez nem fogja megnehezíteni a jövő művészettörténészeinek életét. Én mégsem érzem magam régészeti ásatások kurátorának. Hiszen itt vagyok a dolgok sürűjében, megbízható és hiteles kortárs forrásként szólalok meg. Nem tágítok jelen esemény mellől, mely talán megfejthetetlen marad sokaknak, de legalábbis a tájékozatlan tömegek számára. Szeretném áttekinteni a művészbélyegek körüli friss történéseket; méghozzá önrefelexív módon, hiszen feladatomnak tartom, hogy hűen dokumentáljam ezt a Minden Art Factory-ban rendezett figyelemreméltó kiállítást.

Artistamp by Carol Stetser Work by Carol Stetser

Amikor saját tervezésű perforált fecnijeimet használatba vettem a hivatalos postai eljárásokban, már tucatnyi művész járt előttem, akik kapcsolatművészetükben alkalmazták ezt a kreatív beavatkozást. A műformán keresztül különleges alkotókkal léphettem kapcsolatba, ezt később is nagyra értékeltem. Az első, 1982-ben Bergkamenben rendezett mail art workshop[1] volt személyes beavatásom. Felismertem a művészeti mozgalom nyilvánvaló jelentőségét és azonnal elkötelezett hívévé váltam. Úgynevezett „magán küldeményművészetem”, amit 1978 óta egyénileg (főleg Franciaországból) folytattam, megelőlegezte a perforált matricák iránti vonzalmamat. A hálózatban résztvevők körének bővülése újabb spontán megoldásokhoz vezetett a látványvilágban. Az így létrehozott bélyeglap sosem maradt egyszerű, a kreatív önmegvalósításnak teret adó információhordozó, mindig limitált példányszámú, dedikált grafikai műként tekintettem rá, mint a művészi kifejezés klasszikus példájára.

Artistamp by Westermann Work by Westermann

Ez a szemlélet érvényesült az 1983-as első bergkameni küldeményművészeti eseményen is, ahol először találkoztam Bernd Löbach-Hinweiserrel, amiből újabb inspirációt merítettem. Miközben Löbach szorgalmasan feljegyezte a művészbélyegekkel jelentkező résztvevők postacímét, érdekes hírekkel szolgált a kifejezetten a műfaj iránt elköteleződött amerikai és kanadai művészekről is. Jegyzetei segítségével szervezte meg az 1985 januárjában bemutatott nagy sikerű és jelentős bélyegkiállítást International Artists’ Postage Stamp Exhibition címmel. Löbach tevékenységétől függetlenül én saját Postage Stamp Expómon dolgoztam, mivel a kapcsolattartáson és cserén keresztül jelentős gyűjteményre tettem szert.

Ez a 120 művész részvételével folyamatosan gyarapodó gyűjtemény lesz az alábbi dokumentarista leírás tárgya. Nem fogom kispórolni háttérismereteimet, hiszen épp ezt hiányolom a legtöbb küldeményművészeti dokumentációból. Ezt előzetes kritikaként üzenem a jövőbeli mail art projektnek.

A belga küldeményművészek nemcsak az ábécében vannak elöl, aktív és szellemes nemzetközi mail art projekt szervezők is. Charles Francois R.A.T. bélyegeit, akár bélyeglap formájában, vagy borítékra ragasztva remek bevezetésnek tekinthetjük a további 125 mail art alkotás előtt. A patkány trió pajkosan hirdeti: A küldeményművészet szórakoztató ügy!” Tökéletes perforáció, enyvezett hátlap. Guy Bleus Interplanetary Post-Mars című bélyegző–együttesét kollázs-képeslap formájában küldte el. Luc Fierenstől másolatokat kaptunk a Freese sorozatából. Még több copy art jellegű művészbélyeg érkezett Piotr Aakountól és Paridadától, utóbbi munkái boríték projektjére emlékeztettek. Guy Schraenen küldeményei között találunk egy „Anne & Guy felirattal” bélyegzett lapot is. Johann van Geluwe egy rá jellemző kollázst küldött, ahol a király és az archivista együtt jelenik meg egy kör alakú bélyegző alatt.

Artistamp by Robert Rehfeldt Work by Robert Rehfeldt

Az ábécé szerint Ausztria került volna az első helyre, ezért velük folytatjuk. mArtin kirst és mare mer közös munkával szerepelt: Dupla mar címen küldtek egy tarkán átalakított hivatalos bélyegcsíkot.

Grafikailag kiemelkedő bélyegek érkeztek kollázsként kartonra kasírozva a brazil Dos Santostól és Fervenzától. Avelino de Araujo 3 erotikus kollázzsal vett részt, míg Paulo Bruscky különálló perforált matricákkal, valamint kézzel rajzolt darabokkal szerepelt. Nobregas egyedi perforált bélyegeit zöld kartonra ragasztotta és az önarcképére nyomott bélyegzőnyomatokkal is Brazília zászlaját szimbolizálta. Luis munkáit remek (sárga, zöld, fekete) rajzokkal dekorálta, Pradótól pedig fénymásolt bélyegekből álló perforált képet kaptunk, csakúgy mint Roghertől.

Bulgáriát egyedül Guillermo Deisler képviseli. Pompommal díszített kollázs–bélyegei egzotikus beütéssel mutatják be a postabélyeg sokszínűségét.

A 4 kanadai résztvevő közül George Mühleck különleges asszamblázst küldött, amin eredeti színes fénymásolatokat is felhasznált. Hivatalos és kézzel készített bélyegek mellett egy postai utasítás ironikus remake-je is bekerült az összképbe. A Mister Postman Stamp csapata a gumibélyegzőben utazik. Mark Dicey azt mutatja be, hogy a cikkcakk ollóval lehetséges ovális, négyzetes és trapéz formájú bélyegeket is készíteni. Chuck Stake résztvevőként és látogatóként is megjelent a Postage Stamp Expón. Az ő bélyegterve lett a No. 92 közös bélyeglap mintája „Művészet mozgás közben: Chuck Stake Mindenbe látogat” címmel, amit nagyszabású akció keretében vezettünk be a hálózatba.

A dán Poul Esting Torzó bélyegeivel szerepel, amelyeken meglepő módon másolt és valódi perforációk is láthatóak.

Artistamp by Poul Esting Work by Poul Esting

Kelet-Németországból 8 művész vett részt a projektben. Steffen Jacob több gumibélyegzővel készült perforált bélyegsort küldött nekünk. Thomas Westermann Zip Stamp rajzai, akárcsak Karsten Mathes tépett bélyegjei (színes gumibélyegző nyomatokkal) sajátos formai jellegzetességeket mutatnak. Robert Rehfeldt legyűgöző szöveges és képi tartalmat közlő nemzetközi bélyeggyűjteménye A4-es másolatok formájában érkezett meg. Manfred Martin színvilágában harmonizáló bélyeg–együttessel jelentkezett, amelyet bélyegzőnyomatokkal is kiegészített. A kiállítási időszak végén még két remek írógéppel készített mű érkezett Ruth Wolf-Rehfeldttől. Válaszképpen neki is, mint más művészeknek, üres perforált bélyeglapokat küldtem. Birger Jeschtől és B. Schneidertől képeslapon és borítékon érkeztek bélyegzőtervek.

Artistamp by Ruth-Wolf Rehfeldt Work by Ruth-Wolf Rehfeldt

Hot-Bip[2]: a francia Phillipe Laurent jut eszembe. Hot-Bip figurákat nyomtat átlátszó fóliára és egyéb küldeményeire, például a borítékjaira is. Lucien Suel bélyege egy színes másolat szürke kartonra ragasztva.

Nagy-Britanniából 6 résztvevőnk volt. Emanuel Z. rajzolt portrét küldött, valamint fotótechnikai eljárással készült „genitális bélyegnyomatot”. David Jarvis (helló, Mr. Aardverx – találozunk legközelebb is a Tate-ben!) kézzel festett bélyegkettőst küldött copy artként. Hasonló megoldással készült bélyeglapokat kaptam a Waste Paper Co. Ltd.-től. Rendkívül stílusos lapok érkeztek Keith Bates-től. Victorian Values című műve jellegzetes ironikus üzenetet hordoz a „Queen Thatcher” felirattal. Kiállításunkat tovább gazdagította „Anna Bates, született 1985.9.29-én” szövegű emlékbélyegével. Art Naphro néhány szépen kivitelezett copy art lapot, borítékot és önálló bélyeget küldött. Batty-től is néhány copy art alkotás érkezett.

Artistamp by Keith Bates Work by Keith Bates

Egy mellékes érdekesség: az „I” betű nem csak Itália kezdőbetűje, de igen sok olasz művész nevének utolsó betűje is. Még érdekesebb persze Baccelli Woody Allen-Stamps sorozata, ami bemutatja az Italo-erotizmus sajátosságait. Míg Ruggero Maggi a latin-amerikai politikai helyzetre emlékeztet stílusosan formált bélyeglapjaival, addig Giovanni Strada megszokott, bélyegzőnyomatokkal társított zenei kollázsát mutatja be. Marcello Diotallevi sisakos galamb lapjával szerepel „Blue Maritius a békéért” felirattal. Vittore Baroni témája a neoizmus. Önálló bélyegeken, matricákon és copy art lapokon is hirdeti az új művészeti mozgalmat. Ubaldo Giacomucci is küldött pár lapot, valamint néhány színes képregény alapú bélyeget. Serse Luigetti tucatnyi copy art lapjával árasztott el bennünket, mindegyik egy-egy jól ismert küldeményművésszel közösen készült alkotás. Salvatore de Rosa sokszínű copy art lapokkal szerepel, ahol minden színt külön nyomott. Az erotomán E. Oliva Penthouse című fotóinstallációt mutat be, ahol nem csak az óralánc robbantja fel a keretet. Bedeschi pedig, újból visszatérve a klasszikusokhoz, hagyományos bélyeglappal szerepel, amin egy önarcképét dolgozta fel. Trenaghi harmincadik születésnapja alkalmából ünnepelteti magát egy nagy, rajzolt TV-t ábrázoló bélyegen.

3 japán résztvevő munkáit mutattuk be. Shimamoto többszínű bélyegzőnyomatokkal készítette el önarcképét. Cohen pedig a már évek óta rá jellemző színes nyomatokkal díszített borítékokat küldött. Egyedi bélyegein rajzolt perforáció szerepel. Nkahra egy bélyeg formájú borítékkal örvendeztetett meg bennünket, valamint néhány önálló bélyeggel.

Espinosa Mexikóból küldött pár copy art lapot; ezeken a Chilében és Mexikóban tapasztalható korrupció, elnyomás és erőszak helyzetével foglalkozik.

Artistamp by César Espinosa) Work by César Espinosa (Colectivo–3)

Hollandiát ezúttal kevesen képviselték. De „TAM mindenhol ott van” és elhalmozott minket tarkabarka matricáival; borítékját is teleragasztotta velük. Az amsterdami Monty Cantsin is ehhez a módszerhez nyúlt: perforálatlan önarckép–bélyegeivel kombinálta bélyeglapjait és borítékjait is.

A lengyel résztvevők sokféle módszerrel dolgoznak. Míg Dudek-Dürer metafizikai témáját hol kollázson, hol önálló bélyegen használja, addig P. Rogalsky Buddháinak csak a körvonala jelenik meg bélyegzőnyomatok formájában. Önálló bélyegkollázsait ugyanúgy megtaláljuk a borítékjain, mint Swierad, Odja vagy Rupocinski munkáin, bár utóbbi főleg gumibélyegzővel készült alkotásokat küldött. Sajnálatosan sok más művész is hasonlóképp értette félre felhívásunkat[3].

A portugál Emerenciano hozzájárulása eltér a fősodortól, bár bizonyította tehetségét azzal, hogy gumibélyegző–nyomatokból hozott össze egy teljes bélyeglapot idéző lapot. Nyitott kérdés, hogyan határozható meg a bélyeglap műfaja? De legalább megtanultuk, hogy a gumibélyegzőből könnyedén hozhatunk létre bélyeget.

Lars Vilks Svédországból éppen ellenkezőleg, a klasszikus postai bélyeget értelmezi újra. Kullabergben létrehozott Nimis projektjét dolgozza fel bélyeglapjain is, szépen perforálva és enyvezve. A motívumot fotótechnikai eljárással vitte át. Képeslapjaira is felragasztotta a bélyegeket.

Artistamp by Manfred Martin Work by Manfred Martin

A hagyományos értelemben vett bélyegekkel foglalkozik a svájci Hans Rudi Frikcer. Színes xerox lapjai amerikai élményeit idézik fel. Újabb, offszet eljárással készült lapjain nem fogja vissza gyilkos svájci humorát.

Az uruguay-i résztvevők politikai helyzetüket követik le bélyegmunkáikon, melyek copy art technológiával készültek.

A magyar résztvevők először Mindenben mutatkoztak be nemzetközi mail art kiállításon, ahol színes műveket állítottak ki. Takács Rudolf Visnu című gouache sorozata klasszikus bélyegtervnek tekinthető, akárcsak Németh Zoltán színes városképei. Kelényi Béla hivatalos bélyegek felhasználásával készült színes kollázsokat küldött.

Jugoszláviából heten vettek részt a kiállításon. Jaroslaw Supek több, eltérő technikával készült alkotást küldött, például különböző geometrikus formák határolta bélyeglapokat, vagy a Total témára készített bélyeglapot, ami totálisan perforált, mint általában a tőle érkező lapok. Nenad Bogdanovic 3 kollázzsal vett részt. I. és R. Kamperelic egy-egy kollázs bélyeget küldött. Djudjev önarckép–bélyegekkel vett részt. Andrej Tisma telebélyegzett egy perforált bélyeglapot, míg Cekolje egy strukturált borítékot küldött.

Artistamp by David Jarvis Work by David Jarvis

Csak az Egyesült Államokból 30 küldeményművész vett részt ezen a Postabélyeg kiállításon. Nem csak a számok tekintetében voltak a legnagyobbak, ők kamatoztatták leginkább a színes fénymásolóban rejlő lehetőségeket; kitűnő bélyeglapokat készítettek. Carlo Pittore azonnal cserére kínált nekem 20 bélyeglapot, köztük színeseket is. Darlene Altschul küldött néhány színes munkát is, ezek közt volt gondos kézi színezéssel készült tökéletes hatású alkotás is. A. J. Hirka Pilgrims Progress Post copy art lapot küldött rajzolt perforációval. Egy másik hasonló lap érkezett Dazartól Make me smile címmel. Bob Kirkman egyedi tervezésű szalagbélyegzőt (marginal strip) küldött. G.G. Miles két rajzolt Peace Stamp című munkával vett részt, míg A. G. Fallicótól két copy art bélyeglap érkezett. Pan Post Portrait Sheets lapokat küldött és szerepel közös lapokon Creative Thinggel és John Held, Jr.-ral is. Utóbbi két művész is küldött még a későbbiekben néhány bélyeglapot, köztük egy érdekesen perforált darabbal John Held, Jr.-tól. Rutkowsky is portré lapokkal jelentkezett, míg Carol Stetser néhány 4-U-2-Post anyagot küldött. Egy színes Duchamp feliratokkal bélyegzett lap érkezett Private Worldtől. A poszt-neo Rockola 2 klasszikus bélyeglapot küldött; az egyik egy színes fénymásolat a Rockola Twinsnek dedikálva. David Cole több, különböző természetű hozzájárulással látott el minket: részben bélyeglap formában, más részük önálló matricaként érkezett. Mr. Bop copy art lapot küldött, amelyre fotóbélyegeket ragasztott; Damien Gray 2 perforált és enyvezett bélyeglapot küldött The inner circle sorozatából.

Pat Fish bélyeglapjainak története éppolyan szokatlan, mint amennyire kirívóak a színei:

„Mellékeltem két olyan merített papírlapot, amelyekből bélyeglapot készítettem. Örömmel küldöm a kiállításodra. Kalandos történetük van: amikor Jürgen Olbrich meglátogatott, ő bátorított, hogy olajfesték felhasználásával, kézzel merített papírból készítsek bélyeglapokat. Adtam neki négy eredeti lapot, amit magával vitt Cragg Hillhez, akivel színesben sokszorosították, majd Buz Blurrnél perforálták. Egy német vitte Californiából Texasba, aztán vissza fel San Franciscóba, California államba, onnan postáztuk Gurdonba, Arkansas államba perforálásra, hogy aztán visszakerüljön hozzám Santa Barbarába, Californiába. Akár egy banális, hétköznapi esemény dokumentációja.

A költő Teresinka Pereira kézzel készített eredeti művet küldött The price of U.S. címmel, az imperializmus gyökerére utalva. Fruit Basket sok műve közt az egyiken egy Kurt-Schwitters Stamp bélyegzőnyomat szerepel. Tostdada egyetlen, Boy bélyeggel vett részt, míg Barbot több sor bélyegkollázst küldött. Porter színes bélyeg–összeállítást, Mark Givens copy art kivágásokat, Oppenheimer képeslap kollázst, Monty Cantsin pedig egy gyönyörűen megmunkált borítékot juttatott el hozzánk. L. Way színes kollázst küldött képregényfigurákkal, míg Patrick T. bélyegzőnyomatokkal kombinált bélyegsort küldött, Eat it up címmel. Végül, de nem utolsó sorban Harry Foxot kell megemlítenem, aki sokakhoz hasonlóan copy art alkotással járult hozzá a kiállításhoz.

Végül következzenek a Nyugat-Németek (NSzK). Kezdjük Hilla Gruchot-val, aki eredeti és fénymásolt zenei témájú (Bach/Händel) szabványbélyegeket kollázsolt. Hivatalos postai bélyegekből készült kollázsokat küldött Graf Haufen is, valamint egy önarcképét ábrázoló bélyegzőnyomatokkal ellátott blokkot. Christian Lich egy darab bélyeggel vett részt, amely Ulrike Meinhofra utal Attempted Murder címmel. Sieglinde Kallenbach is gumibélyegzőivel készített bélyegblokkot.

Artistamp by Serse Luigetti Work by Serse Luigetti

Klaus Groh-tól többek közt Wedding Postját kaptuk, ami egy fénymásolt bélyeglap. Frieder Kerler és Gerd Rokar is perforált bélyeglapokat használtak, ezeket kombinálták színes bélyegzőnyomatokkal, míg F. J. Weber absztrakt akciókat rajzolt hasonló lapokra aprólékos szövegekkel. Hans-Alvesen nagy festményt küldött Dead-and-devil lapjaival. Bernd Löbach-Hinweiser (értsd: előadó) ismét hű maradt nevéhez: az Erdők védelmével foglalkozó borítékot küldött. Henning Mittendorf saját bélyegjeiből készített kollázst. Jürgen Olbrichtól egy tucatnyi bélyeglap érkezett, ezek egy részét idei amerikai útja során készítette. Manfred Bartling piktogram-szerű designnal jelentkezett, míg Carmen Berr saját magáról küldött perforált fotót. Bernd Olbrich gazdagon perforált műve spártai kivitelben készült. E. Seifried kollázsa önmagában filigrán mestermű! Pontosabban egy 16 mini kollázsból álló sport témájú bélyeglap. Jürgen Kierspeltől bélyegekkel teljesen beborított borítékokat kaptunk. A bélyeglap kiadó Peter Küstermann is porto editionjével árasztja el a szcénát. Jelenleg előre perforált bélyeglapokra nyomtat különböző színes tonerek használatával. Nem sokkal a határidő előtt érkezett Achim Schneyder kicsi perforált alkotása, amivel nem lehetett nehéz dolga, hiszen most indította el Centre for Artistic Perforation projektjét Kasselben (Hessen). Ahogy azt már korábban is említettem a bélyeglapok az én kreatív érdeklődésemre is számot tartanak. Amikor úgy érzem, szükség van színekre is, akkor ofszet technikát használok. Ezekhez előre perforált nyersanyagot használok. Időről időre hivatalos postabélyegeket is alkalmazok saját bélyeglapjaimon, úgy gondolom ezek különleges kordokumentumként remekül megállnak önmagukban is.

Végül hadd jegyezzem meg, hogy ez a mostani Mindenben rendezett Artists’ Postage Stamp Expo széleskörű érdeklődésnek örvendett a közönség körében, amely eleddig meglehetősen szkeptikusan viszonyult a küldeményművészethez. Ezt az érdeklődést nagy mértékben a beérkezett kiváló minőségű munkáknak köszönhetjük.

Artistamp by Chuck Stake Work by Chuck Stake

A fenti dokumentarista leírást a technikai lehetőségek által biztosított képanyaggal kísérjük. Csak kis számú művész kérte vissza alkotásait, a többieknek csereanyagot fogok küldeni. Természetesen a továbbiakban is elérhető leszek, mint cserepartner, hiszen a nem túl távoli jövőben újabb, az előbbinél is nagyobb kiállítás szervezését tervezem. Köszönöm minden résztvevő munkáját!

__________________

[1] Kunst zum Überleben, David Treeck szervezésében valósult meg.

[2] A Hot-Bip 1984-es francia minimál zenei projekt.

[3] Valóban, a küldeményművészet nemzetközileg használt nyelvében, az angolban „rubber stamp” a gumibélyegző és „stamp” vagy idővel „artistamp” a bélyeg, művészbélyeg. Ebből adódhattak félreértések, ha egy-egy résztvevő figyelmetlenül olvasta el az adott projekt felhívását, vagy ha egyszerűen nem angol anyanyelvű kezdő, esetleg tájékozatlan volt. (A ford.)

1962-1971 1972-1981 1982-1991 1992-2001 2002-2011 2012-2021
Mail Art Chro No Logy
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021

new projects | artpool | archive | center
| library | collections | search | contact