Milan Knízak (1940)

Cseh művész, Allan Kaprow megfogalmazásában a kelet-európai happening művészet vezéralakja. A prágai Művészeti Akadémiáról 1959-ben eltávolították május elseje "vad" megünnepléséhez készült tervezete miatt, s e "provokációtól" számítja akcióművészeti tevékenységét. Expresszionista festményeket, assemblage-okat készített, 1962-től utcai installációkkal, akciókkal lépett fel a prágai utcákon. 1964-ben megalapította az AKTUAL csoportot, amely "ceremóniákat" és "demonstrációkat" rendezett, nagy hangsúlyt helyezve az aktuális öltözködésre. Knízak œuvre-jének nagy részét az általa tervezett, festett, tárgyakkal teleaggatott, lyukakkal és tömésekkel ellátott ruhák teszik ki. 1965-től készít happeningeket. 1966-ban Dick Higgins, Alison Knowles és Ben Vautier prágai látogatásakor került kapcsolatba a Fluxussal, amelynek kelet-európai képviselője lett. 1968 és 1970 között New Yorkban élt. Külföldön számos kiállításon szerepelt, írásai jelentek meg különböző kiadványokban, míg hazájában 1966-ban, 1972-1973-ban és 1974-1975-ben is börtönben ült tevékenysége miatt. A rendszerváltozás után a prágai Művészeti Akadémia elnöke lett. Magyarországon 1987-ben volt kiállítása és akciója a Liget Galériában, valamint egy nagyobb installációja volt látható az 1991-es Détente kiállításon a Kiscelli Múzeumban. 1993 decemberében előadást tartott a Képzőművészeti Főiskolán és munkásságából kisebb bemutatót rendezett az Artpool Művészetkutató Központ.

Magyarul:
Beke László és M. K. beszélgetése a Kassák Klubban 1987. február 22-én, in Liget Galéria 1983-1990, szerkesztette Várnagy Tibor, Bp., 1990, o. n.;
A poszt-szocialista poszt-realizmus, Balkon, 1994/4, 12-15.

[kutatólap] [fogalomtár]