[kiadványok ‘92-től] [események ‘92-től] [english]

ARTPOOL ESEMÉNYEK (1998)

1998 – AZ INSTALLÁCIÓ ÉVE AZ ARTPOOLBAN

1998. február 18–március 15. - Műcsarnok

MAIL ART- KELET EURÓPA
A NEMZETKÖZI HÁLÓZATBAN

A Schwerini Városi Múzeum vándorkiállítása, kiegészítve eredeti magyar Mail Art munkákkal és dokumentumokkal az Artpool archívumából és gyűjteményeiből.

1998. február 18-án 18 órakor
A kiállítást megnyitotta [videó] Galántai György [meghívó] [TV-Itt artunk] [TV-Körzö]


A kiállításhoz kapcsolódóan készült el az Artpoolban
a „A magyar kapcsolatművészet és küldeményművészet kronológiája (1956–1998)”, a magyar nyelvű „Mail ART on line” internet lap. Az Artpool kutatólapjáról is elérhető a világ összes Mail Art információja.

1998. március 17–április 4. - Artpool P60 kiállítótér - Budapesti Tavaszi Fesztivál

NEMZETKÖZI INSTALLÁCIÓ FESZTIVÁL

Nyitó kiállítás: „1. sz. REÁLIS TÉRIDEJŰ POIPOIDROM”

Robert Filliou és Joachim Pfeufer 1976-os budapesti installációjának rekonstrukciója, továbbá az Artpool felhívására érkezett, valamint gyűjteményeiből és archívumából származó régebbi installáció-dokumentumok, videóinstallációk és installáció-videók, hang és zenei installációk, szöveg-installációk, fotók, poszterek, másolatok, tervek, fluxus-, mail art-, és web-diagramok.

1998. március 17-én 18 órakor
a kiállítás Dr. Beke László bevezető előadásával nyílt meg. [meghívó] [TV2]


1998. március 20-án 18 órakor

Phil Dadson bemutatja

A NEGYEDIK ABLAK
THE FOURTH WINDOW

című, hat új-zélandi művész hang-installációját dokumentáló CD-ROM-ot

Phil Dadson (1946), intermédia művész, az Aucklandi Egyetem Képzőművészeti Tanszékének intermédia tanára, az 1993-as Tokyo-i és 1996-os San Francisco-i Hangkultúra fesztiválokon Új-Zéland képviselője, a From Scratch zenekar alapítója. [meghívó]

1998. április 4-én 18 órakor - Artpool P60

Hommage à Robert Filliou

Jean-Jacques Lebel performansza

Jean-Jacques Lebel – apja, a híres párizsi műgyűjtő társaságában - még gyerekkorában találkozik Man Ray-al, Picabiával, André Bretonnal. Több-nyelvűnek tartja magát. Szövegköltészet, orális költészet, politikai és társadalmi tevékenység (az 1956-os magyar szabadságharc leverése ellen petíciót szervez), festészet, színház, happening, video, kritikai és történeti esszék jelzik művészeti útját. Nevéhez fűződik a híres-hírhedt párizsi happening-fesztiválok megrendezése és ő szervezte az első Polyphonix hangköltészeti fesztiválokat. A budapesti Kortárs Művészeti Múzeum-Ludvig Múzeumban retrospektív kiállítása május 10-ig látható. [meghívó]

1998. június 2-án 18 órakor - Artpool P60

FILLIOU SZEÁNSZ

Kántor István Monty Cantsin? Amen!
installáció / videó / performance

„A hetvenes évek végén egy vécé nagyságú irodából, Neoist Research Center/Montréal, küldtem szét üzeneteket a világ minden tájára. A célom az volt, hogy átvegyuk a világhatalmat Monty Cantsin és a Neoizmus nevében. Akkor is éppen ezzel szórakoztam, amikor Robert Filliou Montréalba érkezett*. Látogatását isteni jelnek fogva fel tudatosodott bennem a tény, hogy jó úton haladtam a terveim végleges megvalósítasa felé. Többek között beültunk egy bárba és éveken át arról beszélgettünk, hogy a haszontalan munkát eliminálni kell, idő- és energia-megtakarítás érdekében (Principes d'économie poétique). Megkértem, hogy írja be a nevét a Hontalan Útlevelembe, hogy majd könnyebben engedjenek át a határokon (Territoire de la République Géniale). Miután megemlítettem, hogy New York-ba akarom áttenni a Neoista Összeesküvés központját, megjegyezte, hogy New York a legjobb hely arra, hogy az ember ne csináljon semmit (Création Permanente). Közben csináltunk néhány videót.
Úgy emlékszem, hogy ott volt mindenki (Fête Permanente).”

Ezzel az eseménnyel próbát teszek, hogy egyenes kapcsolatot létesítsek Filliou szellemével a Költői Gazdaság (Économie poétique) terében.

*Továbbra is meggyőződésem, hogy látogatását a 14 Secret Masters of the World szervezte meg, az a dr Al Ackerman kepzeletébol kiszabadult titkos szervezet, ami az előző években már teljesen beépült nemcsak az én agyamba, de az egész ellen-világot behálózó transzkommunikációs idegrendszertelensegbe is (Eternal Network). [meghívó]


Monty Cantsin budapesti vendégszereplésének egyéb eseményei:

május 28, 19 óra: C3 - Centre for Communication and Culture (1014 Budapest, Országház u. 9.)
Kántor István videói: Válogatás a 90-es évek videómunkáiból

június 5-én és 6-án, 19 óra: Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum (1037 Budapest, Kiscelli u. 108.)
Kántor István: Executive Machinery (Végrehajtó Gépezet) performance / koncert / installáció

1998. október 16–november 1. - (Liszt Ferenc tér) Budapesti Őszi Fesztivál

Erdély Miklós {JÁRDA}

c. táblakiállítása

A huszonnyolc kandeláberen installált tábla Erdély Miklós (1928–1986) egy cím nélküli, talált, különös írásából készült. A szövegnek ez a speciális megjelentetése és majd a szövegösszefüggések nyelvi elemzése közelebb vihet Erdély Miklós művészeti munkásságának megértéséhez.

Erdély Miklós életműkiállítása a Műcsarnokban (október 16–november 22) látható.

1998. október 19-én 17:30-kor - az Artpool P60 bejárata előtt - a Budapesti Őszi Fesztivál keretében

Tót Endre első járda-tábláját

felavatja Sinkovits Péter

Tót Endre aszfaltba installált táblája az „örülök, hogy …” széria első bronzba öntött időtálló köztéri darabja. Az 1996-ban tervezett munkát a kiállítóhely bejáratánál (művészportál) az a véletlen tette aktuálissá, hogy „önösszeszerelő költészet”-ként direkt módon folytatja Erdély Miklós Liszt Ferenc téri, alkalmi {JÁRDA}-tábláit és egy más dimenzióban Altorjai Sándor aleatórikus demontázsait.

Ha Tót Endre járdába épített munkáját ezután egyfajta („posztneoavantgard”) magatartás-kanonizáció szimbólumának tekintjük, akkor a múltra épülve jövőként élhetjük meg a jelent. („Örülök, hogy itt álltam” / álltam a sarat / állva maradtam / álltam elébe / álltam megfürödve / stb.) [meghívó]

1998. október 19–október 30. - Artpool P60 - a Budapesti Őszi Fesztivál keretében

Altorjai Sándor kiállítása

Aleatórikus demontázs vagy kép-installáció?

1998. október 19-én 18 órakor
megnyitja St.Auby Tamás

Altorjai Sándor székesfehérvári utolsó emlékkiállításának (1990) katalógusában írja Beke László: „…Ez a kiállítás elsősorban arra jó, hogy ne hagyja feledésbe merülni az életművét, …” A mostani töredékkiállítás érdeme az emlékezetben tartáson túl, hogy új kontextusban mutatja meg a korábbi értékeket. [meghívó]

A kiállítás Altorjai Sándor (1933–1979) hagyatékát gondozó Első Magyar Látványtár Alapítvány jóvoltából, Vörösváry Ákos rendezésében, Galántai György elképzeléseként a barátság és az egyidejűség okán kapcsolódik Erdély Miklós műcsarnoki életműkiállításához valamint a Liszt Ferenc téri tábla-kiállításhoz.

A kiállított művek között található az ismétlődően betiltott „Festmény vakoknak” /Bocsánatot kérek!/ 1976., és a „Sugármeghajtású koporsó kék leopárddal színes rongy képében /Karácsonyra családomnak Munkácsy Mihály ihletése alapján/” 1979., – a képben egy rejtett hangszóróból Altorjai Sándor hangja szavalja Erdély Miklós „Rejtett paraméterek” c. versét.

1998. október 19–október 30. - Artpool P60 - a Budapesti Őszi Fesztivál keretében

NEMZETKÖZI INSTALLÁCIÓ FESZTIVÁL,

ŐSZI VÁLTOZAT

Installáció-dokumentumok, videóinstallációk és installáció-videók, hang és zenei installációk, szöveg-installációk, fotódokumentumok, poszterek, másolatok, tervek, fluxus-, mail art-, és web-diagramok.

A különböző országok művészeinek produktumai a bemutatott anyagokban tartalmi szempontok szerint kapcsolhatók egymáshoz, így az országhatárok eltűnnek, mint a világhálón. Egészen távoli dolgok közel, közeli dolgok távol kerülnek egymástól. Az installáció kontextusaiban működik. Nem kell semmit magyarázni, mert mindenki úgyis csak a saját olvasatát érti meg és így a saját hozott „elfogultságát” is beépítve fogadja be az információt. Ez minden installáció multilinearitásának és működőképességének lényege. (Galántai György) [meghívó] [résztvevők]

- A hypertext és az irodalomelmélet szakértői közül sokan, amellett érvelnek, hogy „… a középpont, a margó, a hierarchia, a linearitás fogalmára épülő konceptuális szerkezetet fel kell váltani egy másikkal, ami a multilinearitáson, a csomópontokon, a kapcsolóelemeken, a hálózatokon alapul.”

1998. december 18-án, 18 órakor - Artpool P60

az 1998. évi installáció program záróeseményeként

Beke László előadása

AZ INSTALLÁCIÓRÓL

Az „installáció” fogalmát felesleges definiálni, mert mindenki tudja, mi az. Kivéve a művészeket, akik csinálják, mert ők általában nem tudják, mit csinálnak. Vedd elő az idegen szavak szótárát vagy bármilyen értelmező szótárt és nézd meg benne az „installáció” szó jelentését. Előadásomban arról fogok beszélni, ami a szótárban nincs benne. (Beke László) [meghívó]

Az Artpool kérdései és a művészek válaszai az installációról, valamint az installáció projekt dokumentumai a weben.