[english]

———————————————
KONTEXTUS PROJEKT

———————————————

Galántai György:

A vándorló nullpontok kontextusa

   A "kontextus" téma a Budapesti Tavaszi Fesztivál "Búcsú a XX. századtól" c. keret-témájához kapcsolódik, de egyben kiindulópontja az Artpool század-ezred-záró programjának. Ha utazási állapotok vannak - az állandó változásban - a "búcsú" vándorló nullpont. Ennek a helyzetnek megfeleltethető - és a XX. századi művészet két nullpontja - a filozófikus-költői-konceptuális "semmi" és a festészeti monokróm. Búcsú a történeti, értékelő és politikai tudattól.

   A költői "szöveg" mindig virtuális, mert amit látunk csak egyfajta kódja annak, amit nem látunk, vagyis virtuálisan látjuk azt, amit olvasunk. A nagy média-találmányok mint a színház, majd a film, a video stb. ezt a virtualitást igyekeznek valóságossá formálni. Az emberek megtanulnak szöveget, képet és hangot együtt - vagyis tartalmat - olvasni. A médium-sokasodás következtében a médiumok elveszítik eredeti céljaikat és befolyásukat, a médiumok kora lejár. Megjelenik a világháló és az új olvasási technika - a talányfejtő (kitaláló) olvasást felváltja a komputáló (összerakó) olvasás -, amely lassan minden előző kódot átalakít. ("... a talányfejtő olvasás, rejtetten kritérium szerinti. Kritériuma a nullpont. A tudomány éppúgy értékel, ahogy a művészet és politika. [...] A régi olvasási módból az újba való átmenetkor a történeti, értékelő, politikai tudatból átugrunk a kibernetikai, értelemadó, játékos tudatba. A jövőben ezzel a tudattal fogunk olvasni."/Vilém Flusser: Az írás.)

   "A monokróm és a semmi" projekt - a kontextus nullpontok kontextusának - valóságos téri megjelenítését, a nullpont-kérdést kísérli meg érzékeltetni (van nullpont, vagy nincs, ha van, hogyan van, ha nincs, hogyan nincs). A kiállítótermek, a kék, a sárga és a piros fények színeitől válnak monokrómmá, a térbe elhelyezett egy-egy tárgy, a kék bejárati ajtó, a sárga asztal és a piros pszeudó vetítés a monokróm belső kontextusa. A semmivel való kontextus a szövegekbe vezet. A monokróm tér a filozófikus-költői-konceptuális szövegek "aurájaként" működik.

   A monokróm fény- és hang-környezetben - mint egyfajta mitikus-meditációs térben - a szövegek kifejezetten azokra a helyekre kerülnek, ahol nem várható, hogy legyen valami. A szövegek téri elhelyezése és a tér labirintusjellege lehetetővé teszi, hogy az olvasó "véletlen döntése" alakítsa ki a szövegek olvasási sorrendjét. Az "önmaga által meghatározott" olvasó a saját olvasatát olvasva bevonja magát is a kontextusba.


Érzékeltetésként néhány szöveg-kontextus:

Ray Johnson és Erdély Miklós:

- "arra kértek, hogy csináljak valamit a tiszteletemre rendezett kiállításra, én pedig azt írtam vissza egy üres lapon, hogy "Nothing" (semmi), s úgy érzem, ezzel kellett nekem részt vennem, a "semmi" szóval egy fehér papíron."
- "A semmi nem valamiben semmi, hanem a semmiben semmi. A valami nem a semmiben valami, hanem a valamiben valami."

Ray Johnson és Ben Vautier:

- "nekem szükségszerűen láthatatlan könyveket kellett kiadnom, "Semmiket" csinálnom és nemlétező dolgokkal foglalkoznom."
- "Üres keret, szignálva. Műveim elpusztítása műalkotásképpen. Titkos alkotások: egy tucat ötlet, amelyet titokban tartok."

Yves Klein és Ray Johnson:

- "Érezni a lelket, magyarázat szavak nélkül, és ezt az érzést ábrázolni, úgy hiszem ez az, ami engem a monokrómhoz elvezetett"
- "Tiszta taoizmus, tiszta zen, amihez a végén eljutsz, és én munkám közben gyakran eljutok erre a pontra. Valamikor "semminek" nevezett összejöveteleket tartottam, csak az abszolút térrel foglalkoztam, művészet nélkül, [...] kijelentések nélkül, semmi nélkül."

Yves Klein és Ben Vautier:

- "Érezni a lelket, magyarázat szavak nélkül, és ezt az érzést ábrázolni, úgy hiszem ez az, ami engem a monokrómhoz elvezetett"
- "Yves Klein első monokrómjai után szignáltam öt festékminta-lapot"

Ben Vautier és Erdély Miklós:

- "Fontos másolni és hamisítani, mert a művészek nem szívesen csinálnak ilyesmit."
- "Csak az jelenhet meg, ami ismétlődik, és csak az nem létezik."

Ben Vautier és Tót Endre:

- "Rúgások mint műalkotások, igazolással ellátva. Kieszelni egy ötletet, aztán elfelejteni."
- "Semmi sem semmi"


[1999] [tavaszi fesztiválok] [kontextus nullpontok] [kontextus projekt] [Galántai]