2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

Újabb könyvek, katalógusok
az Artpool könyvtárában

New books and catalogs available
at the Artpool Library

(December 2007)

Abercrombie, Nicholas - Brian Longhurst: The Penguin Dictionary of Media Studies. The ultimate guide to media and culture, Penguin Group, London, 2007, 400 p.

Agrafiotis, Démosthene: Épigraphies, Editions Virgile, France, 2003, 80 p.

Andrási Gábor - Pataki Gábor (eds.): Tanulmányok Lossonczy Tamás művészetéről, Műcsarnok, Budapest, 2006, 112 p. ill., ff
[a szerzők írása a könyvről]

Artel, Rael – Kathrin Jentjens – Claire Staebler – Jelena Vesic – Huib Haye van der Werf – Veronica Wiman (eds.): Radiodays. What happens when viewers become listeners? De Appel Foundation, Amsterdam - Onestar Press, Paris, 2006, 96 p., ill., ff

Baumann, Leonie – Gerrit Gohlke – Helmut Höge: Parking Avenir. A case study, Künstlerhaus Bethanien, Berlin, 2004, 256 p., ill, színes

Bencsik Barnabás (ed.): Nagy Kriszta x-T Eddig, (catalogue), ACAX-WAX, Budapest, 2007, 126 p., ill., színes

Berswordt-Wallrabe, Kornelia von (ed.): Marcel Duchamp. Die Schweriner Sammlung, Staatliches Museum, Schwerin, 2003, 296 p., ill., színes

Billing, Johanna - Maria Lind - Lars Nillson (eds.): Taking the Matter Into Common Hands. On Contemporary Art and Collaborative Practices, Black Dog Publishing, London, 2007, 144 p., ill., ff

Bishop, Claire (ed.): Participation, Documents of Contemporary Art, Whitechapel, London - The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2006, 208 p.

Block, René - Marius Babias (eds.): Die Balkan-Trilogie / The Balkans Trilogy, Kunsthalle Fridericianum, Kassel - Verlag Silke Schreiber, Berlin, 2007, 448 p., ill., színes

Bódy Gábor: Egybegyűjtött Filmművészeti Írások I., Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006, 454 p., ill., ff

Boehlke, Michael “Pankow” - Henryk Gericke (eds.): ostPUNK! - Too Much Future. Punk in der DDR 1979-1989, (catalogue), Künstlerhaus Bethanien GmbH, Berlin, 2005, 207 p., ill., ff

Böhringer, Hannes: Szinte semmi. Életművészet és más művészetek, Balassi Kiadó - BAE Tartóshullám, Budapest, 2006, 126 p.

Bordács Andrea (ed.): Szobrászat és Környezet, Műcsarnok, Budapest - Magyar Szobrász Társaság, Budapest, 2006, 126 p., ill., ff.
[a szimpozium programja]

Bos, Saski - Edna van Duyn - Henk Slager - Theo Tegelaers (eds.): De Appel Reader No. 1: ‘Modernity Today’, De Appel Foundation, Amsterdam, 2004, 76 p., ill., ff

Bos, Saski - Edna van Duyn - Henk Slager - Theo Tegelaers (eds.): De Appel Reader No. 2, De Appel Foundation, Amsterdam, 2004, 56 p., ill., ff

Bos, Saski - Edna van Duyn - Henk Slager - Theo Tegelaers (eds.): De Appel Reader No. 3: ‘On Patrol. Beveiligingsmagie’, De Appel Foundation, Amsterdam, 2005, 56 p., ill., ff

Botar, Oliver A.I., Technical Detours. The early Moholy-Nagy reconsidered, (catalogue), Art Gallery of The Graduate Center, The City University of New York, New York - The Salgo Trust for Education, New York, 2006, 207 p., ill
[a kiállításról / about the exhibition]

Bourriaud, Nicolas: Relációesztétika, Elmegyakorlat, Műcsarnok-könyvek 01., Műcsarnok, Budapest, 2007, 94 p.

Bourriaud, Nicolas: Utómunkálatok. Hogyan programozza át a művészet korunk világát, Elmegyakorlat, Műcsarnok-könyvek 02., Műcsarnok, Budapest, 2007, 65 p.

Bradley, Will - Mika Hannula - Christina Ricupero - Superflex (eds.): Self-organisation. Counter-economic strategies, Sternberg Press, New York - Berlin, 2006, 336 p., ill., ff

Buchloh, Benjamin H.D. - Judith F. Rodenbeck: Experiments in the Everyday: Allan Kaprow and Robert Watts - Events, Objects, Documents, Miriam and Ira D. Wallach Art Gallery, (catalogue), Columbia University, New York, 1999, 156 p., ill., főként ff
[a kiállításról / about the exhibition]

Cage, John: Silence. Lectures and writings by John Cage, Wesleyan University Press, Middletown, Conneticut, (1961), (1973), 288 p.

Carl Einstein: Bébuquin ou les dilettantes du miracle, L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon, France, 2000, 139 p.

Caws, Mary ann (ed.): Manifesto. A Century of Isms, University of Nebraska Press, Lincoln and London, 2001, 713 p.

China Now. Faszination einer Weltveränderung / Fascination of a Changing World, (catalogue), Sammlung Essl Privatstiftung, Klosterneuburg / Wien, 2006, 328 p., ill., színes

Crossing Frontiers / Határátlépések / Grenzgänger, (catalogue), Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg, 2006, 145 p., ill., színes

Dander, Heike - Michael Haerdter - Ewa Strozcynska-Wille - Christoph Tannert (eds.): Durchreise. Fünfundzwanzig Jahre Künstlerhaus Bethanien Berlin 1975-2000, Künstlerhaus Bethanien Co., Berlin, 2000, 508 p., ill., színes

Davinio, Caterina: Tecno-Poesia e realta virtuali. Storia, teoria, esperienze tra scrittura, visualita e nuovi media / Tecno-Poetry and Virtual realities, Archivio Della Poesia Del ‘900, 13-14, Editoriale Sometti, Mantova, 2002, 320 p., ill., ff

Debord, Guy: A Spektákulum társadalma, Balassi Kiadó - BAE Tartóshullám, Budapest, 2006, 158 p.

Dick Higgins: Postface. Un journal critique de l’avant-garde, L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon, France, 2006, 185 p.

Dr. Körmendi Anna (ed.): Kortárs Magyar Művészet. Körmendi-Csák Gyűjtemény. Válogatás 1945-2001, Körmendi Galéria Budapest sorozat, Körmendi Galéria, Budapest, 2001, 340 p., ill., színes

Dreamlands Burn. Nordic Art Show 2006, (catalogue), Műcsarnok, Budapest, 2007, 216 p., ill., színes

Drozdik Orshi: Individuális mitológia. Konceptuálistól a posztmodernig, Gondolat Kiadó, Budapest, 2006, 309 p., ill., ff

Emerging Artists: Schweiz, (catalogue), Sammlung Essl Privatstiftung, Klosterneuburg / Wien, 2006, 143 p., ill., színes

Émile Pouget: Le sabotage, L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon, France, 2005, 127 p.

Etant Donnes: Wonderland 1. (book and CD), Editions Wonderland, Besançon, France, 2001, 109 p.

Fluxus East. Fluxus-Netzwerke in Mitteleuropa / Fluxus Network in Central Eastern Europe, (catalogue), Künstlerhaus Bethanien GmbH, Berlin, 2007, 281 p., ill., színes

Géza Perneczky: Assembling Magazines 1969-2000, Árnyékkötők Foundation, Budapest, 2007, 254 p., ill., ff

Giroud, Michel - Xavier Douroux (eds.): Joel Hubaut Re-mix épidémik Esthétique de la dispersion, L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon - FRAC Basse-Normandie, France, 2006, 318 p., ill., színes

Gohlke, Gerrit-Oliver Klimpel-Svend B. Wennick (eds.): Applied Autonomy, Künstlerhaus Bethanien, Berlin, 2004, 52 p., ill., színes

Hegyi Lóránd: Nádler István, (catalogue), Műcsarnok, Budapest, 2001, 387 p., ill., színes

Huelsenbeck, Richard (ed.): Almanach Dada, les presses du réel, Dijon, France, 2005, 404 p.

Hugo Ball: Dada á Zurich. Le mot et l’image (1916-1917), L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon, France, 2006, 159 p.

Jacques Sivan: Mar/cel Duchamp. 2 temps 1 mouvement, L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon, France, 2006, 127 p.

Jávorszky Béla Szilárd - Sebők János: A magyarock története 1. A beatkezdetektől a kemény rockig, Népszabadság Könyvek, Budapest, 2005, 448 p., ill., ff

Jávorszky Béla Szilárd - Sebők János: A magyarock története 2. Az újhullámtól az elektronikáig, Népszabadság könyvek, Budapest, 2006, 624 p., ill., ff

Kamperelic, Dobrica: Doskok U Novu Eru Planetarne Umetnosti / The Landing to the New Era of Planetary Art, Nolit, Beograd, 2002, 109 p., + képmelléklet, ill., ff

Kellein, Thomas: “Fröliche Wissenschaft”. Das Archiv Sohm, [Katalog zur Ausstellung vom 22.11.1986 bis 11.1.1987], (catalogue), Staatsgalerie Stuttgart, Stuttgart, 1986, 184 p., ill., ff

Kellein, Thomas: The Dream of Fluxus. George Maciunas: An Artist’s Biography, Edition Hansjörg Mayer, London - Bangkok, 2007, 172 p., ill., ff

Készman József - Nagy Edina (eds.): A hagyomány ösvényein / túl. Szobrászat és tradíció, Műcsarnok, Budapest - Magyar Szobrász Társaság, Budapest, 2007, 164 p., ill., ff

Kis Varsó, Műcsarnok, Budapest, 2003, 82 p., ill., ff

Koós Anna: A nem kívánt hagyaték, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2006, 369 p., ill., ff

Kostelanetz, Richard: Essaying Essays. Alternative Forms of Exposition, Out of London Press, New York, 1975, 476 p., ill., ff

L. Menyhért László: Képzőművészeti irányzatok a XX. század második felében, Urbis Könyvkiadó, Budapest, 2006, 120 p., ill., ff

Lessig, Lawrence: Free Culture. How big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity, The Penguin Books, New York, 2004, 346 p.

Lind, Maria - Raimund Minichbauer (eds.): European Cultural Policies 2015. A Report with Scenarios on the Future of Public Funding for Contemporary Art in Europe, IASPIS ( International Artists Studio Programme in Sweden - eipcp (European Institute for Progressive Cultural Policies), Stockholm - London - Vienna, 2005, 112 p.

Maja and Reuben Fowkes (eds.): Revolution is not a Garden Party, (catalogue), Manchester Institute for Research and Innovation in Art and Design (MIRIAD), Manchester Metropolitan University, Manchester, 2007, 112 p., ill., ff

Malinconico, Alfonso (ed.): Il Suono e le Parole, Marcus Edizioni, Napoli, 2006, 165 p., ill., ff

Marc Decimo: Marcel Duchamp mis á nu. A propos du processus créatif, L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon, France, 2004, 317 p., ill., ff

Marioni, Tom: BEER, ART and Philosophy. A Memoir Tom Marioni, The Act of Drinking Beer with Friends is the Highest Form of Art, Crown Point Press, San Francisco, 2003, 223 p., ill., ff

Martel, Richard: Art-Action, L’écart absolu (series ed.: Michel Giroud), Les presses du réel, Dijon, France, 2005, 173 p.

Marter, Joan (ed.), Off limits. Rutgers University and the Avant-Garde, 1957-1963, (catalogue), Rutgers University Press, New Brunswick, New Yersey - The Newark Museum, Newark, New Yersey, 1999, 194 p. + I-XVIII. p., ill., színes

Mechelen, Marga van: De APPEL. Performances, installations, video, projects 1975-1983, De Appel Foundation, Amsterdam, 2006, 440 p., ill., ff

Melis, Liesbeth (ed.): Parasite Paradise. A Manifesto for Temporary Architecture and Flexible Urbanism, NAi Publishers, Rotterdam, 2003, 188 p., ill., ff

Moure, Gloria (ed.), Behind the facts. Interfunktionen 1968-1975, (catalogue), Ediciones Polígrafa, Barcelona, 2004, 543 p., ill., színes

Művészet mint kutatás, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 2007, 195 p., ill., színes

Najmányi László: Downtown Blues. Halász Péter emlékére, Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2006, 245 p., ill., ff

Noten, Ted: CH2=C(CH3)C(=O)OCH3 enclosures and other TN’s, OIO Publishers, Rotterdam, 2006, 316 p., ill., színes

Papp Tibor: Avantgárd szemmel költőkről, könyvekről, Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2007, 202 p.

Parabélyeg. A művészbélyeg négy évtizede a fluxustól az internetig. Kiállítás az Artpool Művészetkutató Központ művészbélyeg-gyűjteményéből / Parastamp. Four Deacades of Artistamps, from Fluxus to the Internet. Exhibition from the Artistamp collection of Artpool Art Research Center, (catalogue), Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2007, 108 p.

Para-Kovács Imre: Amerika Kiadó. Beszélgetések Menyhárt Jenővel, Glória Kiadó, Budapest, 2006, 462 p., ill., ff és színes

Perneczky Géza: Művészet az ezredfordulón. Tanulmányok a művészet végéről és a művészettörténet újrakezdéséről, Mintázatok Sorozat, Palatinus, Budapest, 2006, 338 p.

Petőcz András: Majdnem minden. Összegyűjtött és új versek 1984-2002, Ister, Budapest, 2002, 590 p.

Petőcz András: Non-figuratív. A költői hagyaték feldolgozásának vége, Magyar Műhely Baráti Kör füzetek 1., Magyar Műhely Párizs - Budapest, 1989, 155 p.

Quelques nouvelles révélations a propos des Révélations du Grand Océan de Jules Hermann (1846-1924) avec son maquettiste post-mortem Hervé Kirmann, Editions NèPE, Ventabren, 2005, 264 p., ill., színes

Schuller Gabriella: Tükörképrombolók. A tekintet eltérítése a poszt/feminista színházban és performanszokban, Theatron könyvek 8., Pannon Egyetemi Kiadó, Veszprém, 2006, 170 p.

Schulz, Bernd (ed.), Resonanzen. Aspekte der Klangkunst / Resonances. Aspects of Sound Art, (catalogue), Kehrer Verlag, Heidelberg, 2002, 176 p., ill, színes

Stimson, Blake - Gregory Sholette (eds.): Collectivism after Modernism. The Art of Social Imagination after 1945, University of Minnesota Press, Minneapolis, 2007, 312 p. + I-XVII p., ill., ff

Sturcz János: The Deconstruction of the Heroic Ego. The Artist’s Body as Metaphor in Hungarian Art from the Mid-80’s to the Present, Hungarian University of Fine Arts, Budapest, 2005, 155 p., ill., színes

Sükösd Mihály: Hippivilág, Kozmosz Könyvek, Budapest, 1979, 144 p., ill., ff

Szabó Lajos - Tábor Béla: Vádirat a szellem ellen, Pannon Panteon, Comitatus Könyv- és Lapkiadó, Veszprém, 1991, 90 p.

Szilágyi Sándor: Neoavantgárd tendenciák a magyar fotóművészetben 1965-1984, Formabontók 1., Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest, 2007, 425 p., ill., ff

Szkárosi Endre: Merülő Monró, Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2007, 155 p.

Szkárosi Endre: Mi az, hogy avantgárd. Írások az avantgárd hagyománytörténetéből, Underground expanzió I. Tanulmányok, kritikák, dokumentumok a kortárs avantgárd művészet köréből. Sorozatszerkesztő: L. Simon László, Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2006, 304 p.

Szőke Annamária - Beke László (eds.): PAUER, (catalogue), MTA Művészettörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2005, 455 p., ill., színes
[Sugár János könyvbemutatója] [P. Szűcs Julianna kritikája]

Tannert, Christoph - Ute Tischler (eds.): Men in Black. Handbuch der kuratorischen Praxis / Men in Black. Handbook of Curatorial Practice, Revolver - Archiv für aktuelle Kunst, Frankfurt am Main, 2004, 592 p., ill., ff

Tatai Erzsébet: Neokonceptuális művészet Magyarországon a kilencvenes években, Praesens könyvek 3, Praesens, Budapest, 2005, 233 p., ill., színes

Timár Katalin (ed.): Andreas Fogarasi Kultur und Freizeit, (catalogue), Műcsarnok, Budapest, 2007, 176 p., ill., főként ff., színes

Timár Katalin (ed.): Andreas Fogarasi Kultur und Freizeit, (catalogue), Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2007, 176 p., ill., főként ff., színes

Welchman, John C. (ed.): Institutional Critique and After, the SoCCAS (Southern California Consortium of Art Schools) symposia, volume 2, JRP-Ringier, Zurich, 2006, 399 p., ill., ff

Wolf, Sylvia: Ed Ruscha and Photography, Whitney Museum of American Art, New York - Steidl, Göttingen, 2004, 292 p., ill., színes

Ziolkowska, Magdalena (ed.): Notes from the future of art. Selected Writings by Jerzy Ludwinski, VAMPR (Van Abbemuseum Public Research) #01, Van Abbemuseum, Eindhoven - Veenman Publishers, Rotterdam, 2007, 240 p., ill., ff