2000 - A VÉLETLEN ÉVE AZ ARTPOOLBAN
(a véletlen: csak a valamihez képest és a valamin túl lehetséges)

október 13-29. - „28 Ede” táblakiállítás a Liszt Ferenc téren

Budapesti Őszi Fesztivál és az Ede napi fesztiválhoz kapcsolódóan

A millennium projekt - mint aktuális konkrétum, amely a fogyasztás tárgyaként a nemzeti és történelmi önértékelés témáját ajánlja - rejt magában lehetőséget arra, hogy a nemzeti történelmet az „evolúciós véletlenek” soraként tanulmányozzuk. Az „evolúciós véletlen” azt jelenti, hogy nincs reménytelen helyzet, azaz minden helyzetben elképzelhetetlenül több a lehetőség mint ahányat észreveszünk. „Úgy még sosem volt, hogy valahogy ne lett volna.” (magyar népi szólás) „Minden nap jó nap.” (John Cage) „Mindenkinek lehet egy ötlete.”. (Ben Vautier).

A „28 Ede” táblakiállítás ötlet érdekessége, hogy a táblákon szerepelő, már nem élő Ede keresztnevű történelmi személyek, abból a meggondolásból, hogy a kiállítás weblapjai kapcsolódjanak a hálózathoz - a magyar weben véletlenül talált Edék szám szerint pontosan egyeznek a rendelkezésre álló 28 kiállítási tábla számával. Ettől a véletlentől vált az ötletből az idea megvalósíthatóvá.

A „28 Ede” huszonnyolc teljesen különböző nagyszerű magyar, vagy magyarrá vált ember - ismert, vagy szűk körben ismert tudósok, művészek, vagy politikusok, akik - az „evolúciós véletlenek” felismerésével, egymástól függetlenül, a legkülönbözőbb szakterületeken, országot és világot építettek.

A „28 Ede” idea két korábbi művészeti gondolat-modellel hozható kapcsolatba, ezek: Andy Warhol filmes mottója, mely szerint „mindenki híres lehet egy percig”, és Ray Johnson „Ray Johnson-Ray Johnson találkozó” projektje. A híresség rövid warholi idejében a névazonosság személybeli különbözőségének fúziójából létrejött egy harmadik, a „híres azonos nevűek” - az egó és az egó feloldását egyszerre megvalósító - modellje.