AL 11, 1985 tavasz - 21. o.
Földényi F. László:
Wolfgang Ernst
Wolfgang Ernst (1942) osztrák festő, a bécsi akcionizmus utolsó hullámának egyik képviselője, aki többek között Schwarzkogler és Kurt Kren munkásságát elsőként dokumentálta és dolgozta fel, illetve Günter Brus-szal Berlinben egy akcionista folyóiratot alapított. Mint a bécsi akcionizmus többi képviselője, Ernst is alapvetően egzisztenciális beállítottságú alkotó; szándéka szerint elsődleges célja nem műalkotások teremtése. Az alkotás során, saját bevallása szerint, nem művészettel foglalkozik; ha a kész művek mégis a művészet birodalmába tartoznak, úgy ez egy tőle függetlenedett folyamat eredménye. Kulcsszavai: vér, halál, szerelem, zene, eksztázis, bűn, hiány. Ennyiben rokona a bécsiek többségének. Azoktól eltérően azonban az agresszivtiás helyett ő az artikuláltságra fektet hangsúlyt; és ha a korábbi bécsi akcionizmusban szembetűnőek voltak a politikával kapcsolatos fenntartások, akkor Ernst művei - és ebben nyilvánvalóan szerepe van az eltelt tizenöt-húsz évnek is - szembetűnően apolitikusak, és az alkotó szándéka szerint is politikailag-szociológiailag leírhatatlan problémákkal fogalalkoznak: mindenekelőtt a halállal és a megsemmisülés különféle fokozataival. Munkái esztétikusak, abban az értelemben, ahogyan például Schwarzkogler rendezvényei is azok voltak. Ám ebben aligha találni kivetnivalót; Ernst megfogalmazása szerint az esztétikum a halál előhírnöke, s az esztétikai megformálás igénye egy meghatározhatatlan ponton észrevétlenül hagyja maga mögött a művészi szándékot. Műalkotások így válhatnak a halál megidézésének vagy a megsemmisülésre való felkészítésnek az eszközeivé. Ernst ennyiben nyíltan vállalja az osztrák művészetnek azt a hagyományát, amely a neoavantgard művészet szemében némileg korszerűtlennek tűnt: mindenek előtt Egon Schiele és Georg Trakl neve merül fel.
Az itt következő szövegek részletek Ernst „Hextaoirre, Gesztusok és lapok” című akciójából, amelynek megrendezésére 1984. július 5-én került sor Breitenbrunnban, Ausztriában. Egy elsötétített pincehelyiségben Ernst hegedűn hosszan játszott egy monoton dallamot, amely mindazonáltal nem nélkülözte a szenvedélyt. A monotonná váló szenvedély azonban, ha a kettő nem oltja ki egymást, olyan paradox állapot, amely magáról a létezésről árulkodik: Ernst zenéje a szenvedély és a szenvedés egyhangúságáról, ezen túlmenően pedig kizárólagosságáról „szólt”, ha a zene egyáltalán szólhat bármiről is. A zenélés befejeztével Ernst egy benzinnel átitatott gerendát meggyújtott, majd ennek a fényénél, a közönségtől egy égő sorompóval elválasztva verstöredékeket olvasott fel. Ezekből következnek részletek.
FONDORLATOS RETTENET
			előtt sétálsz végig
			a tanulás a felejtés
			pillanatában mozgásában
			hol marad a nyál
A NYÁL
			AZ ÉJSZAKA
			A SZÜKSÉGSZERŰSÉG HALÁLA
FEJEK FORGÁSA A FELHŐKBEN
ahogyan láttuk ahogyan mondtuk
			A NEVETÉS
			az ablaknál
			hirtelen közel kerültünk egymáshoz
			fogak nélkül a rászedett létezés
			sötétjében
tépd szét
			szórd szét
			mondta
			A VÉGÉN
A VÉR GYORSASÁGA
			A MADÁRSIKOLY TÉRKÉPE
lépteid alatt
			a talaj kihűl
			és immár nem tudod
			ki vagy
CSAKIS A HOSSZÚ REPÜLÉSEK
			ZUHANÁSÁBAN
A ZUHANÁS
			mutatja mi marad
			A KÉZBEN POR
			A PADLÁSON ESŐ
hiszek az ember
			hatékonyságában… ZENÉVEL
			kell
			FELKARCOLNUNK A FÖLDET
			…állhatatosan…
			AZ ÁLMOT A PISZKOT
			a körmök alatt…
			és mégis megenni…
			CSAK A TENGER
TE
			és éjjel te jössz hozzám
			FEKETE RAGYOGÁS
			az ajak mint megkövült boltív
			A SZÉLBEN
			jössz hozzám
			fehérbe öltözve
			hitelét vesztett idő
			mely körülvesz
			A FAGY
			részegen mint a vadászat
			melyet röptében rendezel
			A HÚS TANÚJA
			örök ernyő boltosodik föléd
			a házadnak
			a nap nyílásának
			az elmúló illúzióknak
			ünneplésére
			KÉKEN
			REJTŐZKÖDVE MINT A NAP
talán tizennyolc éves voltam;
			egy tollhegyet
			az életvonalba döftem.
			SEMMIT SEM TUDTAM
			zavartan néztem ki az ablakon
			a kis parkra
			melyet kavics borított.
			NYITOTT KETREC
Maguk elé idézzük az isteneket,
			jelenjenek meg akár mezítelenül is egy fogadóban
			GYÁSZFÁTYOLBAN TÁNCOLVA, VAD KIS ÁLLATOKKÉNT
			Látod őket a testedben? A nyitott ágyék tollainak hegye
			Csillagok, melyeket, mint ringyókat, szépségbe fagyasztott
			A HIÁBAVALÓSÁG ÉS A HALÁL RAGYOGÁSA
CSILLAG RAGYOGÁSBAN
			A SZERELEM
			AZ ÉGBOLT HOMLOKA
			AZ ÁTVÁLTOZÁS
			MEZÍTELENSÉGE
FÉLELEM VAGY MENEKÜLÉS
			szétroppantja a pillanatot
			majd
			könnyedsége
			tűnékenysége
			a ragyogásnak
AMIT ÍROK
			távol tőlem a hátam mögött
			a végtelenségben teljesedik be és múlik el.
			BESZENNYEZETT ÉGBOLT
			a szó mint veszteség.
			SZEMÉRMETLEN SEB
a nyitott ablakon át
			hallom a madarat
			amelyről a. azt mondja:
			ezt afrikában is hallod.
			afrika? ez lenne a pokol?
			KÜLÖNBÖZŐSÉG MINT ESKÜVŐI MOTÍVUM
ALIG SZEDTE ÖSSZE MAGÁT AZ EMBER
			A TÉKOZLÁS ÁLMAINAK DALA
			MÁRIS MEGJELENIK A VILÁG KEZDETE ÉS VÉGE
			minden, ami számomra megnyílt,
			számomra,
			A BORZALOM
			A MEGRENDEZETTSÉG
			A CEREMÓNIA ALAKJÁT ÖLTÖTT MAGÁRA
KÉPEK
			ha valami kifejeződik
			megérkezik mint egy ELABORATEUR
			az érzékeket megérinti mint a langyos alkonyat
			szétesés lecsupaszodás eltitkolás jól leplezett álca
			hol hatol be a túlfolyás?
			NAPTÖRVÉNY CSÖRÖMPÖLŐ ÜVEGCSEREPEK A TEST VÉGÉBEN
			mely máshová tart
			FOLYIK FÖLFELÉ?
			vagyis ha a jelenség
			fel-felvillanó erőszakként robban
			és kivonja magát a megértés alól
			A LÁTÁS MINT AZ ELLENTMONDÁSOK ÉBRENTARTÁSÁNAK ESZKÖZE
VAJON OPRHEUS
			saját énembe öltözött
			mikor első szerelmemet elrabolta
			BOMBÁK RONCSOK FELDÚLT ÉRZÉKEK SZILÁNKJAI ELPATTANT HÚROK
			ÉN LETTEM VOLNA AZ?
			TALÁN LÁTOM MIT MOND A NAP?
			A VÉR HANGVERSENYE
VELEM SZEMBEN A TENGER
			A TELJESSÉG
			ÉS
			HA LECSUPASZÍTOM MAGAM
			RÍTUS MELY MEGFOSZT FEJEMTŐL
ha lélegzetet veszek
			úgy ELLENTMONDÁSOKBAN
MINDEN ÚJ KÉP
			LEGYŰRI A HALÁLT
			HA KÖZELEDIK FELÉJE
			SZÜNTESSÜK MEG
			IDŐRE
			ESKÜVŐRE
ha a VILÁGOS ÉJ
			testem átfűrészeli
			AZ ÁTSZINEZŐDÖTT HOSSZÚ ÜVÖLTÉS
			ez az oszcilláló erőszak
			A VALÓSÁGNAK csak ez lesz TÖKÉLETESEN
			MÁS MEGNYILVÁNULÁSA
HA TE VAGY A VILÁGOS ÉJ
			A NEVETÉS MINT EGY FA
			KINŐ HOMLOKOMBÓL
A LEGSZÉLSŐ PONTON
			A DISZHARMÓNIÁBAN A TÉPETTSÉGBEN
			TALÁL MAGÁRA AZ EMBER
A MEGVESZEKEDETTEN VILÁGÍTÓ TESTEK EGYSÉGE
A JÁTÉK FONTOSSÁGA
			A TERMEKEN VÉGIGTÁNCOLÓ ALAK
LEDÉRSÉG
			MELLYEL A NEMISZERV
			KISZÁMÍTHATATLAN SZÉPSÉGBEN
			LECSUPASZÍTJA MAGÁT
farkasként 
			kóválygok
			a történelem borzalmában
			a történelemben
			leláncolva megbénítva eső írás
ISMÉT ÁJULATBA DÖNT
			MINDEN ÚJABB KÉP MAJD
			RÁTÁMAD A TUDATRA MELY FOROG LEBEG
			TÁNC A TARTÁS VULKÁNJÁN
			KÍNOS ÁLDOZAT
			FORGÁS A FOGALMAK KÖZÖTT
			KISZOLGÁLTATVA ÖNMAGAMNAK
			ÉS A SISTERGÉSNEK
HA RESZKET ELŐTTEM A FA
			VELE RESZKETEK
			MAJD ELINDULOK OLYAN HELYEKRE
			AHONNAN SZÓLÍTANAK
			ALKONYI SZÜRKÜLET
			ELTORULT ARCVONÁS MELY NEVETÉSRE INGEREL
			ÉS KIHÍVJA AZ ÉRZÉKEKET
			FELDÍSZÍTETT RÉSZEGSÉG
			ÉS A RETTEGÉS
			A RETTEGÉS
			MINDENT VILÁGOSAN KIRAJZOL
lásd még: Vető János és Wolfgang Ernst “Égő kő” akciója / Határjelek
