13.02–27.03.1993

Ateliers d’artistes de la ville de Marseille (F)

Sajtóközlemény

english

SZUBJEKTÍV ARTPOOL
az Artpool Művészetkutató Központ kiállításáról

Költészet és festészet címmel rendez nagyszabású kiállítás- és esemény-sorozatot Marseille városa 1993 február 12. és május 23. között Christian Poitevin, Marseille kulturális ügyekkel megbízott alpolgármesterének kezdeményezésére. Poitevin nem más, mint Julien Blaine aki a 60-as évek elejétől aktív és nemzetközileg jól ismert, vizuális, fónikus és akció-költészettel foglalkozó művész, folyóiratkiadó és fesztiválszervező. Legutóbb ő hozta létre a Marseille-i Nemzetközi Költészeti Központot (Centre International de Poésie Marseille), mely a számos múzeum, galéria, színház, könyvtár és művészeti egyesület mellett a mostani biennálé egyik fő szervezője és helyszíne. Minden egyes helyszín a saját esztétikai elképzelései szerint alakította programját (film- és videó-vetítések, felolvasások, kerekasztal-beszélgetések, stb.). A három hónap alatt mintegy harminc kiállításon több mint hatvan ”költő-képzőművész” mutatkozik be, akik számára a könyv lapja vagy a galéria fala művészi szempontból egy és ugyanaz.

A kiállítás nem a költészet/festészet vagy a költők/festők közötti kapcsolatokat próbálja meg számba venni. E felettébb komplex vállalkozás keretében a művészetnek egy olyan területét kívánják feltérképezni, mely a vizuális, vagy fónikus szövegből kiindulva megnyitja az invenció és a kísérletezés terét. Ezt a fajta művészi megközelítésmódot már az olasz futuristáknál fellelhetjük, akik közül a kiállításon Marinetti kapott helyet. A szervezők szándéka szerint a bemutatásra kerülő művészek listájának művészettörténeti szempontból a legkimerítőbbnek kell lennie, Apollinaire kalligrammáitól kezdve Raoul Haussmann dadaista versein vagy Kurt Schwitters Ursonate-ján át Ezra Pound vorticizmusáig.

A kiállítási koncepcióban kiemelt jelentőséget kapott a történeti előzmények legszélesebbkörű bemutatása, ezért a kiállított műveket a világ minden tájáról híres múzeumokból kölcsönözték. A művészek névsora hosszú, de köztük van Fernando Pessoa, William Burroughs, Arnaud Labelle-Rojoux, Sarenco, Joël Hubaut, Charles Dreyfus, François Dufrêne, Raymond Hains, Jiří Kolář, Gil Wolman, Jean-Luc Parant, Nanni Balestrini, Roland Sabatier, stb. (katalógus / bibliográfia)

[csoportképek készítése a résztvevőkről]    

Ennek a programnak a keretében nyílik meg február 13-án az Artpool Művészetkutató Központ kiállítása Szubjektív Artpool címmel
(a kiállítás helyszíne az Ateliers d'Artistes de la Ville de Marseille).

[vernisszázs]    

Az Artpool az 1980 és 1992 közötti időszakban keletkezett projektjeiből választott ki hetet erre a multimediális bemutatóra.

1980-ból való a Hommage a Vera Muhina cimű szimbolikus performansz, melyet Galántai György és Júlia annak idején a Hősök terén adtak elő.

Videón tekinthető meg az 1982-es World Art Post kiállítás anyaga, a világ 550 művészétől származó 750 művészbélyeg. Ezzel a kiállítással vált az Artpool nemzetközileg ismertté és elismertté.

Az ugyancsak 1982-ben megrendezett, Mindenki mindenkivel cimű akció esetében az eredeti pecsétlapokon kívül a korabeli teret és installációt is rekonstruálják. A megnyitó alkalmával és a kiállítás alatt a közönségnek is lehetősége nyílik a pecsétek használatára és az ekkor létrejött pecsétlapok is kiállításra kerülnek.

Öt szimultán működő diavetítő mutatja be azt a válogatást, mely az 1982 és 1988 között működő Budai Fénysugár Egyetem nemzetközi network projektjéből készült.

Egy másik “hálózat”-ból valók azoknak a 3 és 16 év közötti gyerekeknek a rajzai, akik 1992-ben az Audio-vizuális és elektronikus gyermek-együttlét résztvevői voltak a kapolcsi Újkapolcs Galériában szintén Galántai szervezésében.

1992 a Decentralizált Hálózati Világkongresszus éve volt. A budapesti kongresszust az Artpool rendezte meg augusztus 24. és 26. között. A telefax közvetítésével létrejött találkozásokat dokumentálja az eredeti faxok révén a kiállításnak ez a része.

Az Artpool legutóbbi nemzetközi projektje a Fluxus zászlók volt, melyre 18 országból 42 művész küldött eredeti munkákat és a teljes anyag látható Marseille-ben.

A Szubjektív Artpool kiállítás a kép és a szöveg viszonyának egy speciális területét, a kreatív információk szabad és korlátlan áramlásának lehetőségeit mutatja be. Többek között ennek a területnek aktív tagja, dokumentálója, inspirálója és kutatója az Artpool Művészetkutató Központ Budapesten.