M.U.Z.I.K. / MAGASPINCE / Fellépti helyek


Helyek, ahol underground zenekarokat hallani lehet(ett)

Képzeletben végigutazva a százéves korára szépen helyrepofozott Millenniumi Földalatti Vasút vonalán, a zenei underground néhány fontos helyszínét is érinthetjük (és mellesleg eszünkbe juthat egy 80-as évek közepén igen aktív zenekar, amit ugyanígy hívtak: Millenniumi Földalatti Vasút.

Mindjárt a Vörösmarty téri végállomásnál éktelenkedik a Rolls együttes által megénekelt "belvárosi üvegház", ahol "minden rendben van, csak a falak tiszták" - vagyis hogy a kulturális intézmények sorának, köztük a szocialista kor monolit könnyűzenei struktúrája
részét képező hanglemezkiadó vállalatnak, koncertszervező irodának helyet adó épületben, a tiszta falakon kívül minden piszkos, korrupt. Ha volt is ebben túlzás, de tény, hogy ezek a kapuk alig-alig nyíltak meg az underground számára.

Egy megállóval odébb, a Deák téren áll a Budapesti Rendőr-
főkapitányság. Koncert persze nem volt itt, de az azért biztos, hogy valakik itt, a gondolatrendőrségen is figyeltek a zenére, előadóira és közönségére egyaránt.

Még egy megálló, és a Bajcsy-Zsilinszky útnál leszállva, egyperces sétával megközelíthetjük a Révay közt, ahol az első alternatív zenére specializálódott lemezbolt nyílt a rendszerváltás tájékán, a Wave. Azóta már legalább két ilyen létezik, mert az egyik fiú, aki a Wave-et csinálta, a Tilos az Á szomszédságában, a Krúdy Gyula utcában hasonló boltot nyitott, annak Indie Go a neve.

Ha nem akarunk operába menni, akkor ki se szálljunk a Bajza utcáig, ott viszont érdemes felszínre emelkedni, hogy beleszippantsunk a Fiatal Művészek Klubjának történelmi levegőjébe - ami a budapesti underground kultúrában több, mint harminc év alatt történt, annak valamilyen formában köze kellett legyen az FMK-hoz is.

Következő megállónk legyen a Széchenyi fürdő: nem maga a fürdő, hanem átellenben, néhány száz méterrel odébb a Petőfi Csarnok, ahol 1985 óta számos kár-lett-volna-kihagyni estet rendeztek.

S aztán a végállomás, Mexikói út. Innen nem messze, az Uzsoki úton áll a Kassák Klub: kicsi, de patinás, 1980-81 fordulóján az új hullám egyik alapzenekarának, az URH-nak a törzshelye.


A fellépti helyek természetesen nem korlátozódhattak csak a Kisföldalatti útvonalára - kukkantsunk be néhányukba, inkább ábécésorrendben.

Almássy téri Szabadidőközpont

1984 novemberében itt rendezték meg az experimentális művészetek (zene, képzőművészet, film) első és máig emlékezetes nemzetközi fesztiválját, a Plánum '84-et. Az Almássy tér Club 2000 és Club MM koncertsorozatán gyakorlatilag mindenki fellépett, aki a 80-as évek derekán számított. Éveken át itt rendezték az AORTA (Amatőrök Országos Rock TAlálkozója) tehetségkutató versenyek döntőjét is, fel lehetett tűnni.

Bem rakpart 6.

Török Ádám (Mini) Bem Rockpartként énekelte meg a klubot: a Budai Ifjúsági Park közelében, annak őszi-téli alternatívájaként, 1969 körül a Kex, azóta egyfolytában Török Ádám különböző zenekarainak a háza-vára. Innen indult 1973-ban az LGT is. A 80-as évek közepén, mintegy az Almássy tér kihelyezett tagozataként, az oda még túl kicsi amatőr zenekarok klubjai működtek itt, a POTOMIR (azaz POpTOjás Menedzser IRoda) szervezésében (Rockvárium, AvantGarden, New Tone).

Bercsényi 28-30.

Az Egyetemi Színpad és az FMK mellett az egyetlen klub, ahol mindkét korszak undergroundja igazi otthonra lelt: a Budapesti Műszaki Egyetem Bercsényi utcai kollégiuma volt a Syrius törzshelye, a 80-as évek elején pedig a budapesti új hullámé: 1980-82 között (elmaradt koncerteket nem említve) játszott itt URH, Balaton, Beatrice, Electric Petting, Trabant, Razzia, Rolls, Bikini, Spenót, Európa Kiadó, Kontroll Csoport, 180-as
Csoport, 2. Műsor; a kiállítóterem pedig - folytatva a 70-es évek hagyományát - szintén az avantgarde törekvéseknek adott helyet. A "megfagyott muzsikától" a vibrálóan eleven muzsikáig terjedő Bercsényi-aktivitást kiadványok sora dokumentálja - ezeket lapozva különösen szembetűnő, mennyire nem történik ma itt semmi.

Budai Ifjúsági Park


A Budapesti KISZ-Bizottság megkapta a Fővárosi Tanácstól az Ybl téri Várbazár épületét, kiszesek társadalmi munkáztak, s 1961 augusztus 20-án megnyílt a következő két és fél évtized legnépszerűbb ifjúsági szórakozóhelye. 1962-64 között az itteni zárt helyiségben működött a Dália (magyar dzsessz-bölcső), a szabadtér az össztáncé, a beaté. 1968-70: első csúcskorszak: bent a legjobbak, Kex, Sakk-Matt, Tűzkerék, tömeg (az 1969-es rekordszezonban 307 ezer jegyvásárló), kint, a közeli Nagy Fa alatt gyülekező galeri.

Egy Cseh Tamás nevű dalnok megénekelte a (képen látható) Rajnák nevű klubvezetőt, aki nagy pofonokra volt képes hosszú hajak miatt, aztán sikkasztásért lebukott. A 70-es évek közepétől felfutó kemény rock jó helyet talált itt, a 80-as évek új hulláma már nem (a Kontrollt megköpdösték a HBB-hívek), a Beatrice ritkán léphetett fel.

1980 májusában, egy Edda-koncerten leomlott a kőkorlát, többen megsebesültek. 1984 őszén - röviddel az itteni első és utolsó punkfesztivál (VHK, Auróra, Marina Revü, Tizedes meg a Többiek) - után bezárt. Emlékét könyv őrzi: Sebők János szerk.: Egyszer volt egy Ifipark; a galerikét is: Csörsz István: Sírig tartsd a pofád (Magvető, 1971), ennek
folytatása, a punkot is belevéve: Elhagyott a közérzetem (Magvető, 1986). A Ifjúsági Park, az Ybl bazár egészével együtt ma felújításra vár, de nagyon.

Egyetemi Színpad

Kétszer nyílt meg, kétszer zárt be: 1957 után, az ELTE BTK Pesti Barnabás utcai épületében az értelemre vágyó budapesti ifjúság itt megkaphatta. 1969 underground zenakarai közül leginkább a Kex intellektusa illett ide, de itt adták elő Orszáczky (Syrius) szimfónikus rockoperáját (Széttört álmok) is. 1978-ban itt robbantotta art-punk bombáját a Spions. A 80-as években, értelemszerűen, játszott itt, többek között a Bizottság, az Európa Kiadó, a Neurotic és a Kontroll, a Spions-féle Anna Frank Emlékest reprízével. 1989 körül a Fidesz Tudatalatti Klubja rombolt itt régi rendszert és épített újat, agyilag. 1991 április 30-án, a Nagy Generáció érzékeny búcsút vett a Piarista
Rendnek visszaadott helytől.

Helyette egy sokkal barátságosabb Egyetemi Színpad nyílt 1992 november 21-én, a Szerb utcában: kávézó, Katalizátor Iroda könyvesbolt, Alternatív Háló, Drums, Kampec Dolores, Kamondy Ági Nirvánia-estje, hangulat. Ide betért az ember - ez baj lehetett. Petíciók, diáktiltakozások ellenére 1995 őszén be is csukták - de van remény, hogy 1996 őszén újra kinyit, a régi (= 1992-95-ös) szellemben.

E-Klub

A Műszaki Egyetem másik klubjához, a Bercsényihez képest elenyésző jelentőségű hely, de azért érdekes, hogy Orszácky Miklóst, aki a Syriussal teltházas bulikat csinált itt, civilben nem engedték be, állítólag a lódenkabátja miatt. 1980 novemberében volt itt egy Beatrice-Bizottság-VHK koncert. Az E-Klub jelenleg a Népligetben működik, a Jurta Színházban, ahol a rendszerváltást megelőző első nagyobb, nyilvános összejöteleiket tarthatták az ellenzéki kezdeményezések, majd fasisztoid szerveződések székhelyévé züllött.

Fekete Lyuk

Az első igazi alternatív hely, szó szerint underground: a Ganz Mávag gyártelep Vörösmarty Művelődési Háza alatt. Fenn, a hodályban, tömegre számító események, lenn, a föld alatt pokol. A Deja Vu Revüt szervező Balkan Tourist tagjai 1988 február 26-án nyitották ki a Fekete Lyukat. A pince barátságos (ha úgy tetszik: félelmetes) lepusztultsága ideszoktatta a (poszt)punk szubkultúra figuráit. Miután a Balkanosokkal
hamar összebalhézott, Nagy Gyula klubvezető vitte tovább a helyet, 1993-tól vállalkozóként. A Balkanosok távozta után jelzőjét vesztett Lyukban felvonult a teljes hazai alternatív mezőny, külföldi zenekarok jöttek, társbérlőjük lett Ruszt József Független Színpada, a stúdióban felvételek készültek, a Fekete Lyuk Hangja kazettákat adott ki - mégis, hanyatlás kezdődött: a belterületeken sorra nyíló helyek elszívták a külső Józsefváros vonzerejét. Eladósodás, tönkremenés, perpatvar, bérlő- és névváltozás, lett Rockland, III/III, és szimpla VMH.

Fiatal Művészek Klubja

1995 áprilisában egyhetes fesztivállal ünnepelte alapítása 35. évfordulóját az FMK. Ma még nem tudni, hány születésnapot fognak még itt tartani: a gazda, a Főváros új kortárs művészeti központ kialakítását határozta el a IX. kerületi Liliom utcában. Az ottani egykori trafóház egy darabig squat - foglalt ház - volt, alternatív aktivitással, aztán lezárták, de talán innen az ötlet egy zürichi Rote Fabrik-szerű hely létrehozására. Ha a Főváros elő tudja teremteni a Trafóház átépítéséhez szükséges milliókat, akkor az Andrássy úti villának, ahol mint mindig, ma is a legfrissebb zenék szólnak esténként, csak az emlékei maradhatnak: a gettóban szabadon engedett - és koncentráltsága miatt könnyebben ellenőrizhető - hőzöngés, alkotás, őrjöngés mámoros emlékei.

A 60-as, 70-es évek avantgarde-jára szervesen épülő 80-as évekbeli underground, az első new wave diszkók, magyar rádióban soha nem hallható zenék, koncertek, hajnalig nyitva tartó étterem, a legmocskosabb vasúti restihez méltó WC, tagsági nélkülieknek ajtó előtti tipródás a bejutásért. És 1985 februárjában itt mutatta be new wave koncertplakát-gyűjteményét e M.U.Z.I.K. vezetője: Szőnyei Tamás.

Ikarusz

1981 őszén megszűnt a H.U.R.K.A. színtársulat, gazdája pedig, az Ikarusz autóbuszgyár ekkor saját amatőr művészeti együttesének fogadta a Kontroll Csoportot. Mindenki jól járt: a zenekar addig elképzelhetetlenül jó körülmények között gyakorolhatott, koncertjeire özönlött a nép a városból. 

Amíg a Kontroll létezett, 1982-83 során nagy dolgok történtek itt - még ha sokszor kegyetlenül meg is várakoztatták a tömeget. A házigazdákon kívül játszott itt, többek között, az Európa Kiadó és a Neurotic, a Kutya éji dala egy-egy jelenetét a Bizottság és a Vágtázó Halottkémek itteni koncertjén forgatta Bódy Gábor, egy Ikarusz-fesztiválról tudósított a New Musical Express. Azóta néma csend, jó ha a gyár még termel egyáltalán.
Kassák Klub

Itt játszotta búcsúkoncertjét 1969 decemberében Radics Béla Sakk-Mattja, aztán a gitáros hamarosan beindította a Tűzkereket.

Pályája elején játszott ebben a kis zuglói klubban a tudatosan nem az undergroundban mozgó KFT, de ugyanitt búcsúzott a közönségtől 1981 márciusában az URH, amely működésének rövid ideje alatt, 1980-81-ben a kibontakozó új hullám egyik első törzshelyévé tette a Kassákot: itt debütált fizető közönség előtt a Kontroll Csoport, s egy kisebbfajta fesztivál itt terelte egy színpadra egy 1981 februári estén a Balatont, a Neuroticot, a Punkrációt és az URH-t.
Közgáz

A 80-as évek kezdetén előbb az emeleti kis klubban rendezték a koncerteket - volt itt Gazember, VHK, Kretens, Invázió 84, egyebek mellett -, aztán ahogy nőtt a közönség, a zene leköltözött az aulába: Marx Károly szobra a legjobb helyről figyelhette a Bizottságot, az ETA-t, a Kontroll Csoportot, a Toten Hosen német punkbandát, és még sokakat. 1985 áprilisában, a Közgáz könyvtárának betonudvarán tartotta első utolsó utáni koncertjét az URH, vendége volt a teljes akkori élmezőny, Balaton, Európa Kiadó, Sexepil, Embersport, VHK, Kampec Dolores, Sziámi. 1991 végén, egy évvel azután, hogy a Közgazdaságtudományi Egyetem ejtette Marx nevét, itt adta búcsúestjeit a KFT. Ma csak egy hely a sok közül.

Lágymányosi Művelődési Ház

A Bercsényi közvetlen közelében lévő, barátságos kis hely, földön párnákon ülve lehetett hallgatni olyan finomabb dolgokat, mint a KFT vagy az Orkesztra Luna, amely itt tartotta búcsúkoncertjét 1991-ben. Az utóbbi években a kortárs mozgásszínházi kezdeményezések egyik otthona.

Petőfi Csarnok

Alig félévvel a Budai Ifjúsági Park 1984 novemberi bezárása után, 1985 áprilisában megnyílt a főváros új ifjúsági szórakozóhelye. Funkciójából adódóan nem válhatott szűk rétegeket vonzó irányzatos hellyé - de azért volt miért idejönni, inkább külföldiekért (Test Department, Nico, Billy Bragg, Nick Cave, David Byrne, az első két Hungaro Carrot), mert a magyaroknak, egy-egy nagyobb szabású eseménytől eltekintve (Király Tamás divatbemutatói, Sziámi, Európa Kiadó) túl nagynak bizonyult a kétezer fős terem. Szabó György szervezői munkájának köszönhetően a PeCsa a kortárs táncszínház otthonává vált.

Ráday Klub

A Közgazdaságtudományi Egyetem egyik kollégiumának alagsora a Ráday utcában, emlékezetes Trabant, Baksa, Laibach, Der Plan koncertek. Itt - és az Európa Kiadó menedzselésével - szereztek koncertszervezési rutint a Bahia üzlethálózat leendő alapítói, Bognár Attila és Mesterházy Ernő.

Tilos az Á

1989 szilveszterén, a Bakony étterem helyén megnyílt a posztkommunista éjszakai kultúra pluralizmusának dísze, a pesti alternatív kocsmák prototípusa: megkezdődött a Mikszáth Kálmán tér Bermuda háromszöggé alakulása. Elveszni az éjszakában. Vova (Németh Vladimir) nyomán (Kelényi Krisztián) Tódor pár lépéssel arrébb kinyitotta az EgoCentrumot, újabb pár lépésre lett a Total Car, a Tilos az Á oldalában pedig, nappal, a
Katalizátor Iroda Könyves Kávézója. Az Á élő- és konzervzenei kínálata nem ismert műfaji korlátot, minden másságot befogadott, megszerettette a népekkel a világ legkülönbözőbb zenéit - a mi romáinkét is beleértve -, feldobta az Új Nemet, a Vákuum TV-t és másokat. De sok volt a baj. Hiába működtek együtt a Fővárossal a Budapesti Búcsú etno-részlegének megszervezésében, hol a környékbeliek hívtak rendőrt a zaj miatt, hol maguktól jöttek, kalózkodó Tilos Rádiót vagy drogokat keresni. Közben felkúsztak az árak, Az Á összerúgta a port Katalizátorral, bezárt az EgoCentrum továbbállt a Total Car, s végül becsukott az Á is, 1995 szilveszterén. Jövedéki engedély híján abba kellett hagyni a tömény árusítását, anélkül pedig nem érte meg - de ez a történet még 1996-ban újrakezdődhet...


M.U.Z.I.K. | FÖLDSZINT | MAGASPINCE | MÉLYPINCE | HANGMINTA

Artpool | kereső