Attalai Gábor
TENDENCIÁKRÓL ÉS TENDENCIÁINKRÓL A 70-ES ÉVEK VÉGÉRŐL NÉZVE
I. A VEZETŐ TENDENCIÁK SAJÁTOSSÁGAI
II. A VEZETŐ TENDENCIÁK BEFOLYÁSA
III. A TILTÁS
IV. AZ ÚJ FELISMERÉSEK HIÁNYA
V. AZ EGYÉN ÁLTAL TEREMTETT ÚJ MINTÁK SAJÁTOS SZUVERENITÁSA ÉS AZOK HOVATARTOZÁSA
VI. MURÁLIA ÉS KÖZTÉR MINT TENDENCIÁK
VII. A HETVENES ÉVEK VIZSGÁLÓDÓ TERMÉSZETÉRŐL
VIII. A NOSZTALGIA MINT TENDENCIA
IX. A LEHETŐSÉG

VIII. A NOSZTALGIA MINT TENDENCIA

Úgy tűnik, hogy a XX. század hatalmas művészeti vállalkozásai (kubizmus, absztrakt expresszionizmus, konceptualizmus) mellett szinte folyamatosan érvényesül egyfajta nosztalgia elv. Ez az áramlat a szecesszió, a népművészet és a naívok stílusjegyeit és művészeti eszményeit viszi tovább egy sajátos kompiláció érvényre juttatásával. Formálisan finom, számos múltbeli átélt emlékre utaló és azok felidézésére invitáló boldogságigényű művészet ez, mely sokkal inkább az elmúltat, semmint a jövőt állítja eszményként. Zöld-és-kék művészet ez, amelyre sokaknak van késztetésük.

A nosztalgikus művészetek leginkább olyan periódusokban kerülnek előtérbe, amikor a robusztus és aszkétikus előresietők kimeríthetetlen energiáikkal elárasztották az érdeklődőket. Ezekben a hullámvölgyekben lépnek be a nosztalgikusok, hogy a pihenés boldog óráival ajándékozzák meg a fáradékonyabbakat. Míg Magyarországon a ferencjózsefi békeidők hangulata árad a tárgyaikból, másutt az afrikai, vagy a japán régmúlt egy-egy periódusára adnak invokációt az alkotók. De találkozhattunk a közelmúltban a világszerte divattá vált hadi nosztalgiával is, amit military look-ként emlegetett a szaksajtó. Valami oknál fogva a fittebbek egyszer csak úgy érezték, hogy pilótának, vagy effélének kell, hogy öltözzenek, mint egy újrateremtve a nemrég még minden gyerek által annyira utált, de kötelező szolgálati matrózviselet, immár más formákba burkolt nosztalgiáit. Ez a hadi nosztalgia szövi át Jancsó filmjeit, s a borzongás nosztalgiája miatt talál ki a köznép rettenetes dolgokat a közeljövőre, mint mostanában épp az 1980. január 7-re megállapított pusztító földrengést.

Olyan tendenciák ezek, amelyekben a jelentől való távoltartás és elzárkózás nyer kifejezést. Egy jelen, ami ugyan nem rossz, de semmi fénye, semmi bája nincs, az melegágya minden nosztalgikusnak, minden olyannak, ami a múltat átdobhatja a jövőbe anélkül, hogy a jelent akár csak érintenie is kellene.

A jelenkori nosztalgizmusban a racionális és analitikus elemek természetszerűen vannak jelen, tudatos a múltra orientáló elemek keresése és megválasztása. Nem romantika ez, amely feszítő és átfogó energiákkal van töltve, hanem a racionális, kiszámított báj és művesség keveréke.

A nosztalgizmus üdítő forrás, amelyből nem fakadnak kérdések, ily módon megkímélve bennünket a válaszadás nyűgétől.

TENDENCIÁKRÓL ÉS TENDENCIÁINKRÓL A 70-ES ÉVEK VÉGÉRŐL NÉZVE
I. A VEZETŐ TENDENCIÁK SAJÁTOSSÁGAI
II. A VEZETŐ TENDENCIÁK BEFOLYÁSA
III. A TILTÁS
IV. AZ ÚJ FELISMERÉSEK HIÁNYA
V. AZ EGYÉN ÁLTAL TEREMTETT ÚJ MINTÁK SAJÁTOS SZUVERENITÁSA ÉS AZOK HOVATARTOZÁSA
VI. MURÁLIA ÉS KÖZTÉR MINT TENDENCIÁK
VII. A HETVENES ÉVEK VIZSGÁLÓDÓ TERMÉSZETÉRŐL
VIII. A NOSZTALGIA MINT TENDENCIA
IX. A LEHETŐSÉG