2014 - az utolsó artpool év - ??

KUTATÓK LEVELEI AZ ARTPOOL FENNMARADÁSÁÉRT
AICA | Antik Sándor | Áj Fanni | Balázs Kata | Beke László | Bodor Judit | Oliver Botar | Brückner János | Czirák Ádám | Cseh Katalin | Csiki Emese | Danyi Gábor | ELTE BTK Művészettörténeti Intézet | Fehér Dávid | Galliera, Izabel | Greskovics Eszter | Hajdu István | Havasréti József | Háy Ágnes | Herczog Noémi | Hock Beáta | Klara Kemp-Welch | Korodi János | Kotun Viktor | Kürti Emese | Láng Eszter | László Zsuzsa | Major Virág | Majsai Réka | Molnár Szilvia | Monhor Viktoria | Müller Péter Sziámi | Müllner András | Najmányi László | Paksi Endre Lehel | Porkoláb Viola | Schuller Gabriella | Sebeő Talán | SI-LA-GI | Sós Dóra | Stegmann, Petra | Sugár János | Szilágyi Sándor | Szombathy Bálint | Szőnyei Tamás | Tamás Gáspár Miklós | Trencsényi Balázs | Jasmina Tumbas | Véri Dániel | Weber Kristóf
(a beérkező levelekkel a listát folyamatosan bővítjük)

2014 - az utolsó artpool év - ??   |   médiavisszhang

From: Gábor Danyi
Subject: Artpool
Date: 2014. március 18. 18:47:12 CET
To: janos.halasz @ emmi.gov.hu
Cc: kultura.allamtitkarsag @ emmi.gov.hu

Tisztelt Államtitkár úr!

A Kádár-korszakot, amelyben megszülettem, de amely szerencsére véget ért, mire iskolaköteles korba léptem, a szüleim generációja még jobbára végtelennek és lényegét tekintve változ(tathat)atlannak érzékelte. E tapasztalat ellenére a Kádár-korszak nem tekinthető homogén, tömbszerű képződménynek. A gyakran alig észrevehető repedések, amelyek e súlyos betontömbön végigszaladtak, a változás és a változtathatóság jelei voltak, és ilyenformán korántsem a múlt relikviái csupán, hanem szerves részét képezik (és kell, hogy képezzék) a demokratikus Magyarország identitásának, amelytől elválaszthatatlan a művészi kifejezés szabadsága.

Az Artpool Művészetkutató Központ archívuma a szabad művészi kifejezés felbecsülhetetlen emlékeit őrzi egy olyan korból, amelyben szinte minden a kifejezés szabadsága ellen szólt.

Az 1970-es és 1980-as évek szamizdat kultúrájának kutatása során meggyőződtem az Artpool gyűjteményének egyedülálló és pótolhatatlan voltáról. Az Artpool az egyetemes magyar kultúra ügyét szolgálja, így megszűnése óriási veszteséget jelentene.

Őszintén bízom benne, hogy mint Kultúráért felelős államtitkár mindent meg fog tenni az Artpool Művészetkutató Központ fennmaradása érdekében.

Tisztelettel üdvözli,

Danyi Gábor

PhD-hallgató
ELTE-BTK

2014 - az utolsó artpool év - ??   |   médiavisszhang

From: Sebeő Talán
Date: March 20, 2014 8:27:35 PM GMT+01:00
To: janos.halasz @ emmi.gov.hu
Subject: Levél Államtitkár Úrnak dr. Sebeő Talán filozófustól

Tisztelt Államtitkár Úr!

Dr. Sebeő Talán vagyok:

http://hu.wikipedia.org/wiki/Sebeő_Talán

oktatási tananyag, a magyar filozófusok közé bejegyzett, a szótárkészítők közé bejegyzett író, meseíró és művész s hazánk egyetlen memóriafejlesztője, akinek a több, mint 32 éven át tartó munkásságáról "Cseresorozat Nemzetközi Filozofikussági Művészetelőreiskola":

http://artportal.hu/lexikon/fogalmi_szocikkek/cseresorozat-csnfm-titanic-tarsasag-budapest-1982

épp most készült el egy 15 éven át írott 650 oldalas könyv.

Az elmúlt évek során az ARTPOOL Művészetkutató Központ volt az a létesítmény, amelyik INGYEN archiválta a mi formációnk dolgait is. Az ARTPOOL nélkül nem tudnak a művészettörténészek dolgozni, mert effektíve minden (a nem jelentősig, - oly átfogóak s mélyek) Őnáluk őrződött meg.
"Pörgős" és mindent felejtő világunkban filozófiailag az áll fenn, hogy az archívumok és a könyvtárak azok, amik a jövőben való túlélés zálogai, - gondolom ezzel egyetért Államtitkár Úr.
(Németország bevallottan megcsinálta valahol azt az archívumot, ami a jövőben való történelemhamisítás ellen lesz használva adott esetben.)
Ahogy művészettörténészektől hallom, az ARTPOOL bajba került, mert nem tudnak hosszútávú mecenatúrát kapni senkitől.
Hazánk unikumáról, hungaricumról van szó, amit meg-, ki- kell menteni, ezért egy Tiszteletteljes Kéréssel fordulok Államtitkár Úrhoz Hazánk kulturális örökségének megőrzése érdekében.
TÁMOGASSÁK LEGYENEK SZÍVESEK HOSSZÚTÁVON ANYAGILAG AZ ARTPOOL MŰVÉSZETKUTATÓ KÖZPONTOT HAZÁNK JÖVŐJE ÉRDEKÉBEN, MINT EGYEDÜLÁLLÓ INTÉZMÉNYT .
A Teremtő áldja meg ezért Önt s Családját.

tisztelettel : Sebeő Talán

2014 - az utolsó artpool év - ??   |   médiavisszhang

Feladó: Fehér Dávid
Dátum: 2014. március 24. 14:18
Tárgy: Az Artpool Művészetkutató Központ megmentése
Címzett: janos.halasz @ emmi.gov.hu
Másolatot kap: kultura.allamtitkarsag @ emmi.gov.hu

Tisztelt Államtitkár Úr!

A magyarországi neoavantgárd történetével foglalkozó kutatóként gyakran fordulok meg az Artpool Művészetkutató Központ archívumában, amelynek alapítói az előző diktatórikus rendszerben mellőzött, az intézményrendszerből kiszorult művészek és művészeti események dokumentumait és műalkotásait szinte a kezdetektől fogva konzekvensen gyűjtötték, később pedig rengeteget tettek a páratlan értékű, közkincsnek tekinthető gyűjtemény nyilvánossá tételéért. Az Artpool több mint archívum – egy a maga nemében egyedülálló multimediális műalkotás, amely kapcsolatokat generál, nemcsak a történelmi tények, hanem a világ különböző tájairól érkező kutatók és művészek között is. Külföldi kutatásaim során, konferenciákon járva – a londoni Tate Moderntől a berlini Freie Universitätig – alig találkoztam olyan a korszakkal és a régióval foglalkozó kutatóval, aki ne hallott volna az Artpoolról, sokan csak azért utaztak – vagy terveznek utazni – Magyarországra, hogy megismerhessék a gyűjteményt, olyan nemzetközi szaktekintélyek nyilatkoztak elismerően az Artpoolról, mint René Block, Kristine Stiles vagy David Elliott. Sehol másutt nem található ekkora, ilyen jól rendszerezett, ennyire szabadon kutatható és ilyen értékű gyűjtemény a régió neoavantgárd tendenciáiról, mely utóbbiak iránt az elmúlt években markánsan megnövekedett a nemzetközi érdeklődés. Kutatások és kiállítási projektek sora kapcsolódik ehhez a témakörhöz. Ezek a kutatások és kiállítások az Artpool intézménye és gyűjteménye nélkül megvalósíthatatlannak bizonyulnának. Az a tény is ezt igazolja, hogy alig találkozni olyan tudományos kiadvánnyal a korszakról, amelynek köszönetnyilvánításában a szerző ne utalna az Artpool munkatársainak segítségére, illetve szintén az Artpool megkerülhetetlenségét jelzi az a körülmény, hogy milyen sok muzeális intézmény kölcsönöz a gyűjteményből dokumentumokat és műalkotásokat; kiemelkedő sikert hozott például a Szépművészeti Múzeum Parabélyeg című kiállítása az Artpool művészbélyeg-gyűjteményéről.

A „hosszú hatvanas évek” művészeivel kapcsolatos kutatásaimhoz felbecsülhetetlen segítséget nyújtottak az Artpool munkatársai. Legutóbb a méltatlanul elfeledett Attalai Gábor (http://www.mma.hu/posztumusz-tiszteleti-tagok) életművéről szóló tanulmányomhoz végeztem náluk kutatásokat. Az országban sehol másutt nem gyűjtötték az Attalai életművéhez fűződő dokumentumokat és adatokat olyan elkötelezetten, mint az Artpoolban. Méltán állíthatom, hogy a váratlanul elhunyt művész emlékének megőrzéséhez elévülhetetlen érdemeket szereztek, segítségük nélkül nem jelenhetett volna meg az általam jegyzett első – ám sajnos posztumusz publikált – tudományos értékű, hiánypótló kiadvány Attalai Gábor művészetéről. A témára irányuló nemzetközi érdeklődést jelzi, hogy a bevezető tanulmány hamarosan szlovák nyelven, a Szlovák Nemzeti Galéria évkönyvében is meg fog jelenni.

Személyes példám csupán egy a sok közül: szinte bármely tetszőleges – a korszakra vonatkozó – publikációról hasonló mondható el. Mindez bizonyítja, hogy az Artpool gyűjteménye Magyarország kulturális örökségéhez tartozik, nemzeti kultúrkincsnek tekinthető, amit védeni és támogatni kell. A roppant alacsony költségvetésű intézmény hosszú ideje nagyban hozzájárul az ország pozitív nemzetközi megítéléséhez.

Nagy aggodalommal töltötték el a korszakkal foglalkozó kutatók nemzetközi közösségét – köztük engem is – az Artpool bezárásának lehetőségéről felröppent hírek, melyek okaként a finanszírozás hiányát említették. Nemcsak a magyarországi intézményrendszer, hanem a kelet-európai művészetre irányuló nemzetközi kutatások is nagyban megéreznék az Artpool megszűnését, amelynek helyén óriási vákuum keletkezne.

Kulturális örökségünkért felelősséget érző művészettörténész-kutatóként és magyar állampolgárként egyaránt kötelességemnek érzem, hogy hangot adjak annak, milyen jelentős veszteség érné a Magyar Államot az Artpool Művészetkutató Központ megszűnésével. Azzal a kéréssel fordulok az Államtitkár Úrhoz, hogy mérlegelje a kritikus anyagi helyzetbe került, s így a megszűnés szélén álló Artpool megmentésének és az állami intézményrendszerbe történő integrációjának lehetőségeit. Az Artpool támogatása felbecsülhetetlen hozzájárulást jelent kulturális örökségünk hazai és nemzetközi bemutatásához.

Köszönettel,
Fehér Dávid
művészettörténész

2014 - az utolsó artpool év - ??   |   médiavisszhang

Feladó: Viktor Kotun
Dátum: 2014. március 26. 12:46
Tárgy: levél az Artpool fennmaradásáért
Címzett: janos.halasz @ emmi.gov.hu

Tisztelt Államtitkár Úr!

Rövid levelemet azzal kezdeném, hogy nem szoktam államtitkároknak levelet írni, most az ismert okok miatt írok csak. Újságíróként végeztem 2008-ban az ELTE-BTK-n, de diplomázásomkor eldöntöttem, hogy nem szeretnék újságíróként dolgozni, hogy távol tartsam magam a politikától. Egy kedves barátom javasolta nekem akkor, hogy próbálkozzak az Artpool Művészetkutató Központban elhelyezkedni, ahol az én bölcsész hátteremmel is dolgozhatok. Az évek alatt nem csak, hogy megszerettem ezt a munkahelyet, de szinte minden itt kutatható témában el is merültem, olyannyira hogy saját művészeti munkásságom is gazdagodott, illetve kutatói, szakszöveg írói munkásságom is tudott mire alapozódni: az egyetemi tömegképzést követően tehát jó alappal tölthettem meg a hiányt.

Első munkahelyemen eltöltött két év, és az ott végzett archivista, kutatómunka tette lehetővé számomra, hogy jelentkezzek és ösztöndíjasként felvételt nyerjek a Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájába, ahonnan három évnyi aktív tanulmány és több kiállítás után most készülök diplomázni a szabad művészetek doktoraként.

Nem szaporítanám a szót tovább, Államtitkár Úr. Annyit szeretnék kérni Öntől, hogy tényként fogadja el, hogy az Artpool nemzetközi szinten pótolhatatlan, hiánypótló archívuma olyan művészeknek és irányzatoknak, akiket, amiket évtizedek múltán úgy fognak emlegetni, mint ahogy ma emlegetik Derkovits Gyulát (aki nem volt Derkós), Kassák Lajost (aki nem volt Kassák Díjas) vagy József Attilát (aki nem volt József Attila Díjas).

Szintén tényként fogadja el Államtitkár úr, hogy ha nem azzal kellett volna az elmúlt évtizedben küszködnie Klaniczay Júliának és Galántai Györgynek, hogy miből, mennyiből spórolja össze a Központ fenntartását és a munkatársak fizetését, a kutatók ösztöndíját, akkor bizony az ötszörösét végezték volna, sőt valódi tartalommal tölthették volna meg a belváros (egyébként vitatható tartalmú) kulturális életének szegmenseit, mint ahogy azt a '90-es években végzett Artpool tevékenységek tanulmányozásakor Ön is láthatja a saját szemével.

Bízom benne, hogy Államtitkár úrnak módjában áll az Artpool Művészetkutató Központ életét megnyugtató, perspektivikus úton hosszú távra rendeznie, és lehetővé teszi a Központ munkatársainak, hogy ne az életbenmaradással teljék munkájuk, hanem a kulturális munkájuk ötszörösét végezhessék el a magyar társadalom kulturájának ápolása és nagyranövése érdekében.

Üdvözlettel,
Kotun Viktor

2014 - az utolsó artpool év - ??   |   médiavisszhang

Feladó: szilvia molnar
Dátum: 2014. március 28. 13:03
Tárgy: Fw: az Artpool Művészetkutató Központ fennmaradásáért
Címzett: janos.halasz @ emmi.gov.hu

Tisztelt Államtitkár úr,

Röviddel ezelőtt tudtam meg, hogy az Artpool Művészetkutató Központ működése – s talán így léte is? -, anyagi okok miatt veszélybe került. Mint korábban e Központban kutató (művészettörténeti szakdolgozatom okán látogattam az Artpoolt) határozottan kijelentem, hogy kulturális és társadalmi szempontból egyaránt elkeserítő, s egyúttal szégyenletes lenne az Artpool megszűnése.

Nem beszélve arról, hogy egy ilyen jellegű – különösen – az elmúlt 40 év hazai kortárs művészetének írott, nyomtatott, rajzolt, fotografált, filmezett stb. dokumentumait gyűjtő, feldolgozó és közzétevő Központ újbóli felállítása teljességgel lehetetlen. Hiszen akik ezt létrehozták, maguk is aktív résztvevői (nem csupán a) mondott évtizedek művészeti eseményeinek: mindehhez, vagyis, hogy ebben a formában, minőségben megszülethetett és gyarapodhatott ez a páratlan gyűjtemény, megspórolhatatlan az Idő, és a kutatói mellett, művészi invenció is szükséges. Mindezeket egy esetleges, majdani újraindítással már nem lehet „létrehozni, pótolni”.

És akkor nem írtam még arról, – ismerve a hazai művészeti intézmények digitalizálási és folyamatos közzétételi hiányosságait –, az Artpool egykor elsőként és azóta is az elsők aktivitásával tölti fel a világhálóra a gyűjtött és feldolgozott ismeretanyagokat – nem mellesleg nemzeti kultúrkincseinket.

Kérem önöket, hogy ne hagyják veszendőbe az Artpoolt!

Üdvözlettel
Molnár Szilvia
(újságíró)

Budapest, 2014-03-28.

további levelek

2014 - az utolsó artpool év - ??   |   médiavisszhang

KUTATÓK LEVELEI AZ ARTPOOL FENNMARADÁSÁÉRT
AICA | Antik Sándor | Áj Fanni | Balázs Kata | Beke László | Bodor Judit | Oliver Botar | Brückner János | Czirák Ádám | Cseh Katalin | Csiki Emese | Danyi Gábor | ELTE BTK Művészettörténeti Intézet | Fehér Dávid | Galliera, Izabel | Greskovics Eszter | Hajdu István | Havasréti József | Háy Ágnes | Herczog Noémi | Hock Beáta | Klara Kemp-Welch | Korodi János | Kotun Viktor | Kürti Emese | Láng Eszter | László Zsuzsa | Major Virág | Majsai Réka | Molnár Szilvia | Monhor Viktoria | Müller Péter Sziámi | Müllner András | Najmányi László | Paksi Endre Lehel | Porkoláb Viola | Schuller Gabriella | Sebeő Talán | SI-LA-GI | Sós Dóra | Stegmann, Petra | Sugár János | Szilágyi Sándor | Szombathy Bálint | Szőnyei Tamás | Tamás Gáspár Miklós | Trencsényi Balázs | Jasmina Tumbas | Véri Dániel | Weber Kristóf
(a beérkező levelekkel a listát folyamatosan bővítjük)

2014 - az utolsó artpool év - ??

Artpool | kereső | kapcsolat