english

2020-BAN A XXI. SZÁZAD EGYÖTÖDÉNÉL TARTUNK

2020.07.17 - 10.04.

51-ES KÖRZET | KAPOLCS, KOSSUTH U. 51. | nyitva hétvégén, igény szerint
LÍTÓ
KIÁLLÍTÓ TEREK
TERE
az Artpool ötödik évtizedében holnaputántól tegnapelőttig ma van
első kert - első pince - disznóól - fafészer - hátsó pince - szoba - konyha - fedett udvar 2000, 2002, 2020 - felső padlás - hátsó kert
fedett udvar/kiállítás - az integrál / Fresh Widow (1920-2020)

Száz éves a Friss özvegy (1920-2020)

A Fresh Widow egy hagyományos francia ablak kisebb méretű változata, amit Duchamp utasításainak megfelelően egy asztalos készített el. Duchamp az üvegtáblákat fekete bőrpanelekkel borította, ellehetetlenítve ezzel az ablakon keresztüli, az illuzionista festészetre utaló metaforikus látványt. Három betű megváltoztatásával a „francia ablak” szavakat (French Window) „Friss özveggyé” (Fresh Widow) alakítja, amely a legutóbbi háborúra valamint a katonák vulgáris megfogalmazásában szerelmesnek (vagy „frissnek”) nevezett özvegyekre utal.

Az alaplapon található felirat:
„COPYRIGHT ROSE SELAVY 1920” az első eset,
amikor Duchamp női alterego neve megjelenik egy művében.

Duchamp Fresh Widow művének eredeti változata a New York-i Modern Művészeti Múzeum állandó gyűjteményében található. Duchamp felügyelete mellett Arturo Schwarz, a milánói műkereskedő 1964-ben elkészítette a Fresh Widow nyolc azonos másolatát az eredeti fotói és leírása alapján.

Schwarz megjegyzi, hogy az ablak egy klasszikus ambivalens szexuális szimbólum, amely Freud szerint a „test nyílásait” jelenti. Duchamp egy 1966-os interjújában Cabanne-nak megjegyezte, hogy a „friss” azt jelenti, hogy „csinos”, ezzel egyidejűleg megerősítve a már említett megszemélyesítést, és utalva a Readymade hitelességére.

fedett udvar/kiállítás - az integrál / Fresh Widow (1920-2020)

Az ablak a világon, az ablak a képen

Az 1434-ben Leon Battista Alberti által megfogalmazott elképzelés, hogy egy festmény olyan, mint egy nyitott ablak, festők generációira volt hatással. A huszadik század elején az ablakot, a keretére redukálva, motívumként és szimbólumként használták a festészet reprodukciós funkciójának tesztelésére. Egészen addig elmenve, hogy az üres ablak festett ábrázolásával a világ perspektíváját tagadja.

Marcel Duchamp a Fresh Widow-val, egy francia ablak másolatával, amelynek ablakszárnyait fekete bőr borította, 2920-ban búcsút vett az illuzionista festményektől. De ugyanakkor ez egy új kezdetet is jelentett.

Marcel Duchamp, ‘Fresh Widow’, 1920 - covers & citations

Sturtevant, ‘Duchamp Fresh Widow’, 1992
Lois Dodd, Blue Sky Window, 1979, oil on linen, 142.2 x 91.4 cm,
Courtesy Modern Art, London & Alexandre Gallery, New York
Gavin Turk, ‘Fresh Window’, 2001
Window Vol III. from daily newspaper, January 2008 (2008) by Jan Manuska
The Sorcerer / A varázsló (2011) by Simon Periton
Gary Hume, ‘Yellow Window’, 2002
One Thousand Windows - Paint on Cardboard (framed) - 341/1000 - 2013
Gary Hume, Anxiety and the Horse, Green Window
Ugo Rondinone, ‘Long nights short Years’, 2004
Mathieu Mercier, Untitled, 2007, ‘Fenêtres thermoformées’, 2008
A Fresh Widow II ( after Marcel Duchamp) c. Michael St. Mark 2006
Windows on the World / When viewing the world
thru a 5″ x 3″ screen becomes preferable to the
big everyday picture window Michael St.Mark 2016
René Magritte La lunette d’approche, 1963
Oil on Canvas 175,5 x 116 cm
fedett udvar/kiállítás - az integrál / Fresh Widow (1920-2020)
első kert - első pince - disznóól - fafészer - hátsó pince - szoba - konyha - fedett udvar 2000, 2002, 2020 - felső padlás - hátsó kert
2020➔ a kétségek és a véletlenek integrációja