Artpool kártya, 1979 (Galántai György)
Artpool képeslap, 1979 (Galántai György)

Artpool40Aktív Archívumok, Művészeti Hálózatok

Az Artpool Művészetkutató Központ nemzetközi konferenciája

Budapest, 2020. február 20-21.
Szépművészeti Múzeum, Schickedanz Terem

Koncepció

Az Artpool alapításának 40. évfordulója és az Artpoolt is magában foglaló Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézet (KEMKI) ezévre tervezett létrejötte alkalmából nemzetközi konferenciát szerveztünk. Az esemény célja, hogy feltérképezze az Artpool történetének és jelen művészetkutató munkájának kontextusait a művészarchívumokkal, a progresszív muzeológiával, és a hidegháború művészeti színtereinek és hálózatainak történetével foglalkozó nemzetközi, transznacionális kutatások körében. A konferencia így olyan kutatási területek összefüggéseire kérdez rá, amelyek az Artpool múltja és jövője szempontjából is meghatározóak, mint a kapcsolatművészet, a szamizdat, az underground művészet, a művészarchívumok és a progresszív muzeológia.

Az eszmecsere az Artpool „aktív archívum” koncepcióját használja kiindulópontként, és ennek nemzetközi párhuzamait valamint kortárs értelmezéseit és alkalmazásait igyekszik feltárni. Ahogy Galántai György 1979-ben megfogalmazta, az aktív archívum „nem csak gyűjti, ami tőle függetlenül keletkezik, hanem tevékenységével mintegy »előhívja« az archiválandó anyagot (...) projekt-kiírásokkal, kooperációval, cserével, a hálózat bővítésével és az információk hálózatban való áramoltatásával.” Az aktív archívum történelemszemlélete jövőorientált és dinamikus, ezért „nyitott műként, vagy aktivista művészeti tevékenységként is értelmezhető”. Az aktív archívum fő tevékenysége a művészetkutatás, amely nem egy-egy speciális médiummal vagy témával való foglalkozást jelent, hanem a művészet mindenkori helyét, célját, alapjait kutatja az aktuális társadalmi kontextussal összefüggésben és azon túl.

Ebben a szellemben, egy-egy archívumot bemutató leíró előadások helyett arra kértük a kutatókat, hogy olyan új / innovatív muzeológiai, kurátori, tudományos és művészeti módszertanokat mutassanak be, amelyekkel az archívumi munka a művészetkutatás és a jövőről alkotott víziók szolgálatába állítható.

A konferencia támogatója: COST Action „New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent” (NEP4DISSENT) generously supported by the Horizon 2020 Framework Programme of the European Union

Szervezők: Klaniczay Júlia, Kürti Emese, László Zsuzsa (Artpool Művészetkutató Központ), együttműködésben Bodor Judittal (Glasgow School of Art) és Hock Beátával (Universität Leipzig)

Regisztráció

Részvételi szándékát kérjük jelezze február 17-ig az alábbi emailcímen a következő információk megadásával
artpool40.conference@gmail.com

  • név
  • intézmény
  • mely napokon kíván részt venni

Program

Február 20., csütörtök

09:30–10:00 Regisztráció
10:00–10:10 Köszöntő

10:10–13:30 / 1. szekció
Az archívum mint intézmény – az intézményesülés dilemmái és módszerei
Elnök: Sven Spieker

Emese Kürti: Artpool in Motion: The Archive’s Path from the Underground to the Museum

Zdenka Badovinac: Self-Historicization Artists’ Archives in Eastern Europe

Jasna Jakšić – Tihana Puc: Artists’ Networks in the Context of Institutional and Personal Archives – Museum of Contemporary Art, Zagreb

11:30–12:00 Kávészünet

Sarah Haylett: Beyond an Archival Impulse: the artist-as-archivist at Tate

Lina Džuverović: Collaborative Actions, Continued Omissions – A Feminist Revisiting of Yugoslav Collectives in the 1970s

Lívia Páldi: Active Archive – Slow Institution (2017–2020)

Kerekasztal

13:30–14:30 Ebédszünet

14:30–17:30 / 2. szekció
Az öndokumentálás és archiválás művészeti stratégiái
Elnök: Klara Kemp-Welch

Sven Spieker: Self-Documentation as Artistic Practice in Eastern Europe

Tomas Załuski: The Alternative Official? KwieKulik's Studio of Activities, Documentation and Propagation as a State Financed Performative Archive under Real Socialism

Kaja Kraner: Anti-Archive and Memory Politics in the Work of Walid Raad

15:40–16:00 Kávészünet

Daniel Grúň: Discrepancy between History and Self-Historicization: Stano Filko in the 1970s

Katalin Cseh-Varga: The Art of (Self-)Reflection: An Intellectual Journey across György Galántai’s Mind

Karolina Majewska-Güde: Life and After-Life of the Archives: Ewa Partum’s and Valie Export’s Archives

Kerekasztal

18:15–19:30 Artpool látogatás
Artpool Művészetkutató Központ
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 10. bell: 65, I. emelet

Február 21., péntek

09:00–09:30 Regisztráció
09:30–11:15 / 3. szekció
Hogyan építjük fel a múltból a jövőt – az önhistorizálás művészete
Elnök: Beáta Hock

Kristine Stiles: Collecting the Future: Kristine Stiles’ Archive at the David M. Rubenstein Rare Book and Manuscript Library, Duke University, Methods, Theories, Self-and-Other Historicization, and a Special Focus on East-European Artists

Henar Rivière: Fluxus and the Archive as Agent Provocateur

Mela Dávila Freire: “Constructive Contact between Us”: Other Books and So by Ulises Carrión

David Crowley: Archiving the Infra-Ordinary in Late Socialism

Kerekasztal

11:15–11:45 Kávészünet

11:45–13:30 / 4. szekció
Az archívum mint művészeti médium / az archiválás médiumai
Elnök: David Crowley

Meghan Forbes: The Art Magazine as Archive: Underground Print Culture in 1980s East Germany

Elisabeth Zimmermann: Ö1 Kunstradio and Its Never Finished Online Archive

Roddy Hunter – Judit Bodor: artpool.hu: a user’s guide

Agustina Andreoletti: Shadow Libraries: Distributed Models for the Creation and Circulation of Digital Archives

Kerekasztal

13:30–14:30 Ebédszünet

14:30–16:15 / 5. szekció
Kapcsolatművészet és hálózat-teóriák
Elnök: Roddy Hunter

John Held: Harboring Hidden Histories: Mail Art’s Reception in United States Institutional Archives

Katalin Timár: Theorizing Mail Art: Frameworks and Approaches

Klara Kemp-Welch: Networking the Bloc: Critical Reflections on Art Historical Method

Kerekasztal

16:15–16:45 Kávészünet

16:45–17:45 Záró kerekasztal

18:00 Érdeklődés esetén: csoportos látogatás az Artpool jövőbeli helyszínére (KEMKI – Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézet)

Előadók

Agustina Andreoletti
Curator and director at Gemeinde Köln and doctoral candidate at the University of Cologne–a.r.t.e.s. Graduate School for the Humanities Cologne

Zdenka Badovinac
Director of the Moderna Galerija in Ljubljana

Roddy Hunter and Judit Bodor
Judit Bodor is Lecturer in Curatorial Practice at The Glasgow School of Art.
Roddy Hunter is Director of Teaching, School of Art, Design & Architecture University of Huddersfield and Senior Fellow of the Higher Education Academy (SFHEA) and a Fellow of the Royal Society of Arts (FRSA)

David Crowley
Head of the School of Visual Culture, National College of Art and Design, Dublin

Katalin Cseh-Varga
Hertha Firnberg Fellow at the Academy of Fine Arts Vienna, and lecturer at the Department of Theatre, Film and Media Studies at the University of Vienna.

Mela Dávila Freire
Independent consultant and researcher collaborating with the Documenta Archive (Kassel), the Lafuente Archive (Santander), and Arts Libris (Barcelona)

Lina Džuverović
Lecturer in Arts Policy and Management at the Department of Film, Media and Cultural Studies, Birkbeck, University of London and independent curator and founding director of Electra, a London-based contemporary arts organization.

Meghan Forbes
Postdoctoral Fellow, Leonard A. Lauder Research Center for Modern Art, Metropolitan Museum of Art, New York

Daniel Grúň
Assistant Professor at the Department of Art Theory and History, Academy of Fine Arts and Design, Bratislava and researcher of the Július Koller Society.

Péter György
Professor at the Institute of Art Theory and Media Studies and Head of the Film, Media and Cultural Studies Doctoral Program at ELTE, Budapest

Sarah Haylett
Archives and Records Management Researcher of the research project “Reshaping the Collectible: When Artworks Live in the Museum,” at Tate, London

John Held, Jr.
Independent artist based in San Francisco, California

Jasna Jakšić and Tihana Puc
Jasna Jakšić is a curator at Museum of Contemporary Art, Zagreb
Tihana Puc is an independent researcher based in Zagreb

Klara Kemp-Welch
Senior Lecturer in 20th Century Modernism and Head of MA Program at the Courtauld Institute of Art, London.

Kaja Kraner
PhD in Humanist Sciences (AMEU-ISH, Ljubljana), member of the editorial board of ŠUM – Journal for Contemporary Art Criticism and Theory and an independent researcher based in Ljubljana

Emese Kürti
Art historian and researcher at Artpool Art Research Center, Budapest

Karolina Majewska-Güde
Assistant Professor at the Institute of History and Theory of Art, Faculty of Philosophy and Art History at Katholische Privat-Universität Linz

Lívia Páldi
Curator of Visual Arts, Project Arts Centre, Dublin

Henar Rivière
Postdoctoral research fellow Juan de la Cierva at UCLM (Cuenca) and a close collaborator of Archivo Lafuente (Santander).

Sven Spieker
Professor at the Department of Germanic, Slavic, and Semitic Studies, the Department of Art, the Department of Art and Art History, and the Comparative Literature Program at the University of California, Santa Barbara. Founding editor of ARTMargins Print and ARTMargins Online.

Kristine Stiles
France Family Professor of Art, Art History and Visual Studies at Duke University, Durham, North Carolina.

Katalin Timár
Senior curator at the Ludwig Museum Budapest.

Tomasz Załuski
Assistant Professor at the Department of Electronic Media in the Institute of Contemporary Culture at the University of Łódź and at the Department of Art History and Art Theory at the Wladyslaw Strzeminski Academy of Fine Arts in Łódź.

Elisabeth Zimmermann
Producer of the weekly radio art program Radiokunst – Kunstradio (http://kunstradio.at) on the cultural channel of ORF (Austrian National Radio).

logo of Museum of Fine Arts, Budapest logo of Artpool Art Research Center
logo of NEP4Dissent logo of European Cooperation in Science and Technology flag of European Union