kép: jelentésteli felület, amelyen a képelemek között mágikus kapcsolat van - apparátus: gondolkodást szimuláló játékszer - funkcionárius: az az ember, aki az apparátusokkal játszik, és az apparátusok funkciójában cselekszik - program: világosan elkülönülő (disztinkt) elemekkel való kombinációs játék - információ: elemek valószínűtlen kombinációja.

kép   |   apparátus   |   funkcionárius   |   program   |   információ

a kép és az információ - mint - a hatalom és a szeretet
a funkcionárius és a program - mint - a hírnév és a szépség
a funkcionárius és az apparátus - mint - a hírnév és a pénz

Hatalom    -    Pénz    -    Hírnév    -    Szépség    -    Szeretet

"A "dialógus" szó hallatán leginkább olyan kockajátékra gondolunk, amelyben két vagy több memória (többnyire emberi agy) sorozatot dob, hogy kölcsönösen létrehozza a benne tárolt információk szintézisét. De lehetséges "belső" dialógus is, ekkor az egyetlen emlékezeten belül tárolt információk dobássorozatait végzi el ez az emlékezet. Ha új információt eredményez, akkor ez a dialógus jellemzi az olyan embert, akit a mindennapos nyelvhasználatban "alkotó embernek" szokás nevezni.

A telematikus társadalom létrehozná a dialógusok hálózatát, melyet az egész társadalom "belső" dialógusának lehetne tekinteni."
(Vilém Flusser)

"A sajtó - a múltból nézve - a ’negyedik’ hatalom: utolsóként csatlakozott a három politikai hatalomhoz (nevezzük őket bárhogy is). A jövő felől nézve az újság az ’első’: benne mutatkozott meg először, hogy a hatalom ott van, ahol az információt előállítják és szétosztják." (VF)

Halász Péter 1994 őszén "Hatalom Pénz Hírnév Szépség Szeretet" címmel újságszínházi sorozatot rendezett a budapesti Kamrában. Az alkotók (Halász Péter mellett Lukáts Andor, Veress Anna és Vajdai Vilmos) a Népszabadságban másnap megjelenő aktuális hírek alapján hozták létre az előadásokat, melyek a próbát követően mindössze egyetlen alkalommal voltak láthatók. Az előadássorozat nem csupán a drámaszövegek előadására épülő korabeli színházi gyakorlat radikális alternatíváját valósította meg, de kreatív eljárásai révén megelőlegezett számos olyan színpadi műfajt és szcenikai megoldást is, melyek csak a kétezres évek után jelentek meg a magyar színpadon (pl. dokumentumszínház, videohasználat, hangalámondás stb.) és napjainkban váltak elméleti-történeti reflexió tárgyává. Káldor Edit videofelvételeken dokumentálta az írás és a próba folyamatát, valamint az előadásokat.
2013-ban a Színház és Filmművészeti Egyetem hallgatói - a Színházi Kreativitási Eszközök projekt részeként - rövidfilmeket készítettek a töbszáz órányi felvételből.
Ez a 25 db rövidfilm a youtube-on is megtekinthető.

A projekt teljes dokumentációja, a "HP Archívum", az eredeti újságcikkekkel, videófelvételekkel, szövegkönyvekkel, valamint a 2013-ban készült rövidfilmekkel együtt az Artpool Művészetkutató Központban kutatható.

HANGDÍSZLET CYBERNETIC
HANGKÖLTÉSZET
HANGDÍSZLET J.S.BACH VIOLIN

51-es körzet - 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020

K55> 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019