„Hithű avantgárd vagyok, vallva, hogy az avantgárd több, mint művészet: életfelfogás, magatartás, létfilozófia. Meg kell mondanom, végig jól éreztem és érzem magam benne, ez valóban az a közeg, amely nekem lett „kitalálva”. Viccesen azt mondhatnám, ki gondolná, hogy faluhelyen is születhetnek és kisvárosban is formálódhatnak avantgárd alkatú emberek.” (Szombathy Bálint)
(„Hithű avantgárd vagyok” – interjú Szombathy Bálinttal, 2019)
SZOMBATHY BÁLINT / ART LOVER
AZ ARTPOOLBAN
Egy félévszázados kapcsolat pillanatképei, dokumentumai

A boglári kápolnaműterem ajtajában, középen Szombathy Bálint és Galántai György, jobb oldalon Szalma László, 1972
(fotó: Haris László)
1972
A Bosch+Bosch csoport (Kerekes László, Slavko Matković, Predrag Šidjanin, Szalma László és Szombathy Bálint) első magyarországi kiállítása, Balatonboglári Kápolnaműterem, 1972. augusztus 6-13.

"Hárman jöttünk el, Szalma László, Kerekes László és én, hogy felrakjuk, és a megnyitóra. Mi fönt aludtunk a karzaton, ott, ahol a templomokban az orgona szokott állni, Galántai pedig lent aludt a kriptában. Általában ő mindig korábban lefeküdt, mi pedig később jöttünk az éjszakából vissza, és akkor mindig bekiabáltunk a kriptaajtón: Rendőrség! Galántai meg felpattant, mert megijedt, tudniillik volt olyan, hogy a rendőrök ott fölzargatták. Nem volt tőlünk nagyon szép gesztus egyáltalán, de számunkra ez érdekes volt akkor. De nem lett ebből harag semmi. Ott töltöttünk néhány napot [...]
Jöttek emberek, nagyon szép közönségünk volt. Aztán jött néhány újságírónak álcázott, feltételezem, besúgó belügyes, akik nem csak a művészetről kérdeztek, vagy nagyon körmönfont módon, tehát meg lehetett érezni, hogy nem igazi újságírók voltak."
(„...Minket már nem kellett utólag felfedezni..." Szombathy Bálinttal Tóbiás Krisztián beszélget, 2023)

"Kívül vagyok, mert szabad vagyok ..." – Szombathy Bálint bejegyzése a boglári Munkanaplóba
(1972. augusztus 10.)
“Ha áttettük a lábunkat az országhatáron és szétnéztünk az itteni valóságban, az eltérés meglehetősen kifejező, kézzelfogható volt az élet számos területén. Hozzám 1971-től jártak látogatóba fiatal magyarországi művészek, így általuk meglehetősen pontos képem volt arról, milyenek a különbségek a két szocialista ország körülményei között."
(„Hithű avantgárd vagyok” – interjú Szombathy Bálinttal, 2019)



1973
„Jugoszláv kollégák" – Ács József, Baráth Ferenc, Csernik Attila, Ifjú Gábor, Markulik József, Slavko Matkovic, Smit József, Szombathy Bálint – kiállítása. Balatonboglári Kápolnaműterem, 1973. július 29 - augusztus 4.
"Már ’72-ben megbeszéltük, hogy hozunk egy vajdasági kiállítást megint. De akkor már ne a csoport legyen, hanem legyen kicsit vegyesebb, szélesebb merítés, és akkor hárman jöttünk a csoportból, és négy másik művész jött velünk, fotósok, képzőművészek, festőművészek, tehát kicsit vegyesebb volt ez az anyag. Ennek a megnyitóján volt Ladik Katalinnak ez a performansza, amelynek a témája egy O betű."
(„...Minket már nem kellett utólag felfedezni..." Szombathy Bálinttal Tóbiás Krisztián beszélget, 2023)
1979–2024
Az Artpool megalapításával új lendületet vesz Szombathy Bálint és Galántai György kapcsolata. Ettől kezdve folyamatos a művészeti együttműködés, a kölcsönös figyelem.
Szombathy Bálint számos Artpool projekt résztvevője, és több, az Artpool weboldalain publikált írás szerzője, Artpool kiállítások, beszélgetések, könyvbemutatók előadója volt.
Szombathy Bálint magyar nyelvű írásai, tanulmányai, melyek a vizuális költészettel, kapcsolatművészettel, mail art-tal, dimenzionizmussal és az ezekhez az irányzatokhoz kapcsolódó művészekkel foglalkoztak nagy becsben tartott elméleti hátteret jelentettek az Artpool projektjeihez.
Ezek közül többet az artpool.hu 1995-ös létrejötte után online is közzétettünk, illetve azóta is folyamatosan publikáltunk.
Az alábbiakban az Artpoolban található műveiből, dokumentumaiból mutatunk be párat
1979





1980


Galántai György az 1979-es Artpool Art Tour során találkozik Adriano Spatolával és ismeri meg az általa 300 példányban megjelentetett Geiger antológia-sorozatot. Ebből inspirálódva és az épp akkoriban Bán András és Fitz Péter által a budapesti Fiatal Művészek Klubjában és a Velemi Textilművészeti Alkotóműhelyben szervezett "TEXTIL TEXTIL NÉLKÜL" kiállításhoz kapcsolódva meghirdeti – azonos címmel – az első magyarországi assembling kiadását. A 300 pédányos, 1980-ban megjelent mappába Szombathy Bálint is küld egy vizuális költészeti munkát.
1985


1992

Szombathy Bálint zászlói az Artpool "Fluxus zászlók" kiállításán, 1992
1993



Szombathy Bálint
MIRE JÓ A BANÁN?
Beszélgetés Anna Banana kanadai bananológussal,
"BANÁNTUDAT", Artpool Művészetkutató Központ, 1993. október 9.
Anna Banana: ... “A Banánolimpiákon mindenki jól érezte magát. Az emberek kellemes kikapcsolódásként fogták fel a dolgot, mi pedig művészeti eseményként értelmeztük. Ezekhez hasonló buli volt, amikor az olasz Cavellini mestert vártuk Kaliforniába. Úgy fogadtuk, mint a Network koronázatlan királyát, akit végül trónra is ültettünk. A tiszteletére rendezett utcai felvonulásokba, karneválszerű jelenetekbe az utcai járókelők is bekapcsolódtak s ez minket is örömmel töltött el.” ...
1997


Szombathy Bálint műve az Artpool – Marcel Duchamp 110. születésnapja alkalmából rendezett – "Dobozművek" kiállításán, 1997
2001
Szombathy Bálint
OLVASNI CSAK EGYSÉGESEN, SZÉPEN?
Az Olvasás Éve Magyarországon -- az Artpoolban (EXINDEX, 2001. április 11.)
“A Galántai György által kieszközölt válogatás nemcsak arra volt jó, hogy az archívum kissé kiszellőzzék és ismét bizonyítást nyerjen a történeti anyag ereje, frissessége, hanem elsősorban arra, hogy rádöbbenjünk tudatunk átformálásának halaszthatatlan voltára. Nyilvánvaló, hogy a problematika jóval túlmutat a művészeti szférán, mint ahogy a művészet is számos esetben túlmutat önmagán.”
Szombathy Bálint beszámolója az Artpool 2001 tavaszi, az "Egységes olvasási mód" című kiállításáról.

Szombathy Bálint: Nontextualitate (1971) műve az Artpool "Lehetetlen Realizmus" kállításán, Artpool P60, 2001

Szombathy Bálint: Kollázs (1992) műve az Artpool "Lehetetlen Realizmus" kállításán, Artpool P60, 2001
2005

Szombathy Bálint megnyitja Ryosuke Cohen Fraktál Portré-sorozatának kiállítását
a Cohen által róla készített test-ábra előtt (Visszanyert Művészet, Artpool P60, 2005. május 27.)
Szombathy Bálint
kiállításmegnyitó
"... Cohen 2001-ben egy újabb ciklust indított pályára, tudniillik a Fraktál Portré-sorozatot. Ennek lényege, hogy országról országra járva egész alakos képeket vagy fejrajzokat készített a magánszférában felkeresett művészekről, majd a rajzos körvonalak közét – immár saját műtermében – az agysejtikonográfia tőle megszokott képi elemeivel töltötte ki. [...]
Cohen a test-ábrák egyedisége révén mintegy kordába próbálta fogni azt a szintetikus úton kinyert globális nyelvi salakot, amit korábbi rajzlapjain csak a papír fizikailag adott szabályos peremei határoltak be. Másrészt arra tett kísérletet, hogy termékeny és egyszerű módon ötvözze a klasszikus képi ábrázolás lehetőségeit a jelenkori képi repertoár olyan különleges műfaji-technikai megnyilvánulásaival, amelyekkel a hétköznapi életben is lépten-nyomon találkozunk a művészet peremein, a szubkultúrában ..."
Visszanyert művészet. Az újrateremtés útjai. Négy kiállítás. Négy megnyitó
Kiss Zsuzsanna (Gyarmati Zsolt) - Szombathy Bálint (Ryosuke Cohen) - Galántai György (Michael T. Bidner) - Várnagy Tibbi (Bp. Szabó György), Artpool P60, 2005. május 27.
művészet magyarul (m+m=N+1)
előadás-események és háttér-kiállítás az Artpool P60-ban
Hommage à Charles Tamko Sirato


“Ha a Kassák Lajos körüli köd csak a hetvenes években kezdett igazából felszállni, akkor megállapítható, hogy a Tamkó Sirató Károlyt övező mellőzés még ennél is tovább éreztette hatását, hiszen progresszív munkásságának recepciójára csak a nyolcvanas években került sor. Lényegében mindkét alkotó csak halálát követően kapta meg a kellő szakmai figyelmet. Nem mintha Tamkó avantgárd ténykedése volumenét tekintve egy kalap alá lenne hozható Kassák sokoldalú aktivizmusával, valamint társadalmi-politikai érzékenységével, ám a költészetből eredő művészeti ideológiájának volt egy olyan szegmense, amely bármikor odaállítható a kassáki képvers-produkció nemzetközileg is fajsúlyos teljesítménye mellé. Ennek a többféle költészeti poétikát összefogó opusnak a dimenzionista művészetszemlélet képezte alapját, amely korjelenség volt, és senki sem fogalmazta meg oly mértékadóan és akkora hittel annak jellemrajzát, mint a francia fővárosban tartózkodó Tamkó.”
(Szombathy Bálint: A konkrét költészet útjai, 2005)
Szombathy Bálint • A konkrét költészet útjai
Bevezető | A síkverstől a dimenzionizmusig | A lettrizmus
A konkrét költészet útjai | A vizuális költészet mint konkrét művészet
Konkrét szemantikai szövegek | A számítógépes költészet kezdetei
A költészet nyelve a jelben létezés fokán
> Max Bense esztétikája > tematika nélküli költészet
A konkrét-vizuális poétikák térnyerése Magyarországon a nyolcvanas években
Irodalomjegyzék
A konkrét költészet útjai © Szombathy Bálint 1977, 2005
A weboldalak a második, javított kiadás (Képírás Művészeti Alapítvány, Kaposvár, 2005) alapján készültek
2010
KÖNYVBEMUTATÓ


TAMKÓ SIRATÓ KÁROLY: A DIMENZIONISTA MANIFESZTUM TÖRTÉNETE. A DIMENZIONIZMUS (nemeuklidészi művészetek) I. ALBUMA. Az avantgárd művészetek rendszerbe foglalása
(Artpool - Magyar Műhely Kiadó, Budapest, 2010)
Szombathy Bálint már régóta tervezte az általa nagyra becsült Tamkó Sirató Károly, a Dimenzionista Manifesztum keletkezésével kapcsolatos kéziratának megjelentetését a Magyar Műhely kiadó gondozásában. A kiadáshoz még hiányzó kutatást és leginkább a Dimenzionista album rekonstrukcióját a dimenzionizmus elméletének propagálása iránt elkötelezett Galántai György és az Artpool vállalta magára 2006 és 2008 között. Így készülhetett el és jelenhetett meg a könyv Szombathy Bálint támogatásával 2010-ben, aminek bemutatásán az Írók Boltjában, 2010. május 25-én természetesen ő is jelen volt.
“Az Artpool és a Magyar Műhely a "dimenzionizmus prófétája" előtt kíván tisztelegni e többéves kutatómunka eredményeképp most végre napvilágot látó könyvvel, mely 198 oldalon Tamkó Sirató Károly eddig publikálatlan írásait, ismert és ismeretlen képverseit, valamint az elveszettnek hitt Dimenzionista Album rekonstrukcióján túl mellékletként az 1936-ban, Párizsban kiadott és ma már beszerezhetetlen Manifeste Dimensioniste reprintjét is tartalmazza.” (Artpool sajtóhír)
A könyv web-verziója ➜ itt olvasható
---
Egy harminc évvel korábbi írás:
Szombathy Bálint: Elhunyt a dimenzionizmus prófétája
(Közölve: Képes Ifjúság, Újvidék, no. 1542, 1980.01.09., 18. o.)
2013

Szombathy Bálint az Artpoolban a frissen megjelent Artpool könyvet nézi (fotó: Halasi Dóra)
Szombathy Bálint
ARTPOOL A VILÁGNAK
“Artpool a világnak – így, névelő nélkül. Olyan, mintha azt mondanám: magyar márka a világnak. Hiszen az Artpool nem csak ad valamit a világnak, hanem önmagát adja. Ma ez már annyira magától értetődő számunkra, hogy talán észre sem vesszük.
De nem mindig volt az, mint ahogyan az is egy csoda, hogy létrejött, főleg pedig hogy fennmaradt immár lassan három és fél évtizeden át. Túlélt minden fajta hatalmi konstellációt, melyek közül a legelső volt a legnehezebb és a legheroikusabb. Hiszen történetileg nézve az Artpool valahol a balatonboglári Kápolnatárlatokkal kezdődött a 70-es években, annak folytatásaként könyvelhető el, Galántai György életprojektjeként. ...”
Artpool. The Experimental Art Archive of East-Central Europe. Artpool Art Research Center, Budapest, 2013 - edited by György Galántai and Júlia Klaniczay.
(Szombathy Bálint: Artpool a világnak /könyvismertető/ – EXINDEX, 2013. november 21.)
2014
2014 - az utolsó artpool év - ??
KUTATÓK LEVELEI AZ ARTPOOL FENNMARADÁSÁÉRT
2014 márciusára az Artpool Művészetkutató Központ és a Kulturális tárca közötti, évek óta működő közhasznú szerződés ellenére elmaradt az Artpool állami működési támogatása, és a forráshiány miatt az Artpool a megszűnés szélére került.
Az Artpool megmentése érdekében a kutatók, művészek, művészettörténészek, újságírók leveleket írtak a kultúráért felelős államtitkárnak, cikkeket közöltek a kulturális sajtóban.
“Részvevője voltam a balatonboglári Kápolnatárlatok eseményeinek a hetvenes években, ennek utána pedig az Artpool Művészetkutató Központnak is az állandó munkatársa lettem. Kutatói munkám során meggyőződtem a maga nemében egyedülálló hazai intézmény magas szintű tevékenységéről és nemzetközi jelentőségéről. ...”
Szombathy Bálint levele a kulturális államtitkárnak (részlet)



Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, 2014.06.12. – 09.26.
ÖNTÖRTÉNETIESÍTÉS
Cavellini 1914–2014
A kiállítást megnyitja 2014. június 12-én SZOMBATHY Bálint, szépségkutató
(A kiálítás meghívó-leporellója ➜ itt letölthető)
“... Cavellini legfontosabb magyarországi kapcsolata Galántai György és az Artpool volt. Sajátos „magatartás-művészete” és rendkívüli aktivitása jelentősen hozzájárult az 1979-ben éppen létrejött budapesti Artpool projekt elindulásához – melynek célja, ugyan teljesen más indíttatásból, de szintén a „hivatalos művészet” megkerülése volt. ...”
Részlet Szombathy Bálint kiállítás-előzeteséből (EXINDEX, 2014. június 12.)
Egy 34 évvel korábbi írás:
Szombathy Bálint: G. A. CAVELLINI A MEGDICSŐÜLÉS ÚTJÁN
Híd, 1980. december 9., pp. 1487–1494
2015




40 ÉV UTÁN
“... A közelmúltban lezajlott visszatekintések egyik központi alakjává Magyarországon az a Klaus Groh vált, aki – Hans-Werner Kalkmannal egyetemben – az egyik első komolyabb nyugati kapcsolatom volt az 1969-ben általa indított International Artists’ Cooperation révén. A budapesti OFF-Biennále keretében az Artpool pincegalériájában került sor Groh 1972-ben megjelent Aktuelle Kunst in Osteuropa című, a kelet-európai koncept- és projektművészetről a nyugati közönségnek első ízben hírt adó antológiájának tanulmányi kiállítás formájában történt rekonstrukciójára. ...”
Szombathy Bálint: 40 év után, EXINDEX, 2015. május 24
Klaus Groh: Aktuelle Kunst in Osteuropa, DuMont, 1972
A könyv webes feldolgozása az Artpool lapjain és a korabeli sajtóvisszhang (Lájer Vera gyűjtése alapján)

Szombathy Bálint a Garage Museum "A szabadság nyelvtana / Öt lecke (Grammar of Freedom / Five Lessons)" kiállításának bejáratánál, Moszkva, 2015 (fotó: Robitz Anikó)
A háttérben a kiállítás plakátján is látható fotó Galántai György "Hommage à Vera Muhina" akciójáról
ARCHÍVUMGYARAPÍTÁS
Szombathy Bálint nem csak művészként és művészeti íróként, de gyűjteménygyarapítóként is évtizedeken át segítette az Artpoolt.
Az ex-jugoszláv művészeti szcéna, a nemzetközi vizuális költészet, a performansz, a művészkönyv, a mail art, a neoizmus stb. új vagy éppen régi és másütt fellelhetetlen – szerteágazó nemzetközi kapcsolatai révén hozzá eljutott – kiadványaival rendszeresen gyarapította az Artpool gyűjteményét, hogy ezzel is elősegítse ezeknek az új műfajoknak, médiumoknak a kutatását.



2021
GALÁNTAI 80

Szombathy Bálint: FOTÓ-FOTÓ, Telefotó, 1989, 28x23 cm, 1/1 (ajándék Galántai Györgynek 80. születésnapja alkalmából)