Mail Art Chro No Logy

Vittore Baroni: Brain Cell
Ryosuke Cohen neurális kollázsai

in: Interazioni Postali. Comunicazioni impreviste tra snail-mail ed e-mail. Unusual Correspondences. Unexpected Communications Between Snail-Mail and E-Mail, Comune di Udine, Assessorato alle Politiche Giovanili - Agenzia Giovani, Udine, 1998, pp. 73–74.

kapcsolódó írások:
Ryosuke Cohen: Brain Cell (1985)
Ryosuke Cohen: Mail Art – Brain Cell – fraktál (1997)
Ryosuke Cohen: Mail Art – Brain Cell – fraktál (1999)

Miután Ryosuke Cohen 1980-ban befejezte a képzőművészeti tanulmányait, megismerkedett a Mail Art „örök hálózatával” Byron Black, kanadai művészen keresztül – aki ebben az időben videoművészetet tanított egy japán iskolában. Nagy hatást gyakoroltak rá a a Mail Art-ban rejlő új lehetőségek és a műfajra jellemző informailtás. Hamarosan a nemzetközi levelező művészeti hálózat egyik legszorgalmasabb szereplője lett, és több mail art kiállítás-sorozatot is szervezett hazájában, olyan jelentős intézményekben, mint a Tokiói Metropolitan Múzeum, az Osakai Kortárs Művészeti Központ, és a Kiotói Városi Múzeum. Cohen korai mail art művei kisméretű, szerigrafikus eljárással készült papír vagy képeslap kollázsok, olykor szokatlan formákkal. A művek témáikban egymás mellé rendelik a tradicionális japán képi világot és a jelenkor ikonjait, misztikus számokkal keverve őket és gyakran visszatérő, karakterisztikus jegy a keresztnevére utaló, különböző színekben és méretekben megjelenő „C” betű.

A Brain Cell (Agysejt) az a postai alkotás, amely a japán művészt ismertté tette, és amely 1985 óta folyamatosan leköti. A kollektív munka eredményeként létrejött sorozatot általában 30x42 cm-es papírlapokon (néhány alkotás kisebb méretben is elkészült), kis képekből összeállított színes kollázsok alkotják. A műveken látható gumibélyegzők, bélyegzők, rajzok, logók, matricák, fotók, emblémák képeit külömböző mail art művészek levelezéséből lettek extrapolálva, majd egymásra helyezve, és egy sajátos keleties finamsággal végtelen mozaikokba rendezve, mely mindig ugyanaz, és mégis mindig más minden egyes újabb alkotásban.

Ryosuke Cohen's Brain Cell Ryosuke Cohen: Brain Cell

Cohen 1985-ben így írt: „Azért neveztem el a munkámat Brain Cellnek, mert ha az agy struktúráját mikroszkópon keresztül vizsgáljuk, a neuronok ezreit láthatjuk csoportokban és rétegesen elhelyezkedve, ami valóban hasonlít a mail art hálózat diagrammjához.”

A Brain Cell sorozat elemei 150 példányban jelentek meg, egy titokzatos nyomtatási technika - egy napjainkban már nem gyártott gyerek nyomda - segítségével, amely lehetővé teszi különböző élénk színű tinták egyidejű használatát. Cohen egy-egy alkotást körülbelül ötven művész grafikáinak részleteiből állította össze, majd - rájuk ragasztva - különböző nyomtatott képekkel, bélyegekkel, matricákkal és más kis méretű munkákkal egészítette ki őket - melyeket direkt erre a célra küldtek a mail art művészek 150 példányban.Amikor a mű elkészül, Cohen aláírásával készen a keretezésre, a művész – természetesen - ajándékként minden résztvevő művésznek elküld egy-egy példányt légiposta bortítékban, egy címlistával a résztvevőkről, és olykor egy rövid és csípős esszével (nyers de ékesszóló angolsággal megírva!) a mail art forradalmi szerepéről a kortárs művészet panorámáján.

A sorozatot egy 8-10 naponta megjelenő minimális „művészeti magazinnak” is tekinthetjük, amiből jóval több mint 400 példány készült mostanáig, és amelyben a hálózat tagjainak ezrei vesznek részt a világ minden tájáról, és amely valószínűleg a világ egyetlen leghosszabb mail art projektje, továbbá amely - esztétikai és konceptuális szempontokból egyaránt - az egyik legösztönzőbb is egyben. Amiért a Brain Cell képes összekapcsolni az egyéni művészi látásmódot a kollektív közreműködéssel és képes lehetővé tenni a kölcsönhatásukat a mű egy tökéletes metafora a globális mail art áramkör működésére. Cohen kollektív kollázsait (melyeket gyakran másolnak de sosem múlnak felül más művészek a hálózatból...) gyakran láthatjuk magazinok borítóin, katalógusokon valamint a mail art változatos kirakósának idealizált és ikonikus illusztrációiként.

„A mail art a legjobb módja annak hogy megmutassuk az új utat az elmúlt huszadik század irányát vesztett művészetének.”

R. Cohen, 3-76-1-A-613 Yagumokitacho, Moriguchi-City, Osaka 570, Giappone.

Vittore Baroni

Fordította: Antal Márta

Mail Art Chro No Logy

new projects | artpool | archive | center
| library | collections | search | contact