[kiadványok ‘92-től] [események ‘92-től] [english]

ARTPOOL ESEMÉNYEK (1999)

1999 – A KONTEXTUS ÉVE – AZ ARTPOOLBAN

1999. január 17.

FILLIOU WEB-SITE felavatása az Artpool honlapján

a művészet 1000036. születésnapja alkalmából

Robert Filliou francia művész január 17-ét (saját születésnapját), az Állandó Ünnep (Fete Permanente) jegyében, a Művészet Születésnapjának kiáltotta ki. Ezzel az önkényes és követelő gesztussal a MSz, a művészi munka és hatás hivatalos elismerésének utópisztikus vágyát nyilvánította ki. Sok személy és csoport évente együtt ünnepeli meg a MSz-t, terjeszti annak gondolatát és igyekszik előmozdítani a politkusok elsimerését.

1999. január 28–február 12. - Artpool P60, megtekinthető: szerdán és pénteken 16-tól 18 óráig

KONTEXTUS AHOGY

Bálványos Levente, Halász Péter, Kokesch Ádám, Nyíry Géza, Szigethy Anna, Varga György installációi

Megnyitó esemény: 1999. január 28-án, csütörtökön 17 órakor [meghívó]


„Az elsődleges tárgy úgy különbözik egy közönséges tárgytól, mint ahogy egy mutáns génnel rendelkező egyed különbözik a faj többi standard példányától. A mutáns gén talán végtelenül apró, de az általa kiváltott viselkedési változás mégis óriási lehet.”

„Elsődleges tárgyak és replikák jelentik az alapvető újítást, és a másolatok, reprodukciók, kópiák, egyszerüsítések, átfogalmazások és továbbfejlesztések raját, amely a jelentős műalkotás körül létrejön.”

(George Kubler: Az idő formája, Gondolat, Budapest, 1992, 66–67.old.)

1999. február 26–március 5. - Artpool P60

SABLONTÁZS A RAKTÁRREPTÉRBEN

Cserny Márton kiállítása

„Motívumok az európai művészetből és saját fejemből, kivágva és fújható sablonná alakítva egy abc-szerű képi rendszerben” (Cserny Márton)

Megnyitó esemény: 1999. február 26-án, pénteken, 17–19 óráig
megtekinthető: március 5-ig, szerdán és pénteken 16-tól 18 óráig. [meghívó]

Az Artpool kontextus projektjének első virtuális kiállítása Cserny MártonSablontázs” c. képsorának hangos és interaktív hálózati feldolgozása önmaga és a világháló kontextusában.

1999. február. 28., 11 órakor - Műcsarnok - az Internet Galaxis 999 programjában

Az internet mint végtelen „kontextusautomata”

Galántai György és Klaniczay Júlia bemutatja az Artpool tevékenységét az interneten.


„Ha szobád elég rendetlen, vagy méretéhez képest túl sok tárgyat vagy kénytelen benne tárolni, ha érdeklődési köröd eléggé kiterjedt és főleg ha ez a szoba legalább időnkénti tevékenységednek színtere is, észre kell venned, hogy bizonyos helyeken költői csomópontok jönnek létre, kifejező összefüggések szerveződnek anélkül, hogy ehhez tudatosan hozzájárulnál.” (Erdély Miklós: A költészet mint ön-összeszerelő rendszer)

„A világ különálló információ-részecskékből áll, melyek között az életünk időbelisége teremt összefüggéseket.” (Sugár János: Interjú John Perry Barlow-val)

„Az ember illetékességét saját élete, sorsa tekintetében tudomásul kell vennie, ahhoz minden határon túl ragaszkodnia kell.” (Erdély Miklós: A posztneoavantgard magatartás jellemzői)

„A múlt nélküli eszközök használatbavétele során tipikus, hogy a kontextus később jön, lemarad, késik.” (Sugár János: Paradigmaváltás interruptus)

Sugár János idézett kifejezését azért tettem kiindulóponttá, hogy ütköztessem egy mondatával, miszerint „A múlt nélküli eszközök használatbavétele során tipikus, hogy a kontextus később jön, lemarad, késik.” Hogy a kontextus később jön Erdély Miklós költészeti ön-összeszerelő rendszerében jól tanulmányozható és az is, hogy: „A világ különálló információ-részecskékből áll, melyek között az életünk időbelisége teremt összefüggéseket.” (Sőt az információ-részecskék életének is van időbelisége amely szintén teremt összefüggéseket.) Íme a végtelen „kontextusautomata”, de mivel a kontextusról mindig a tartalommal kapcsolatban beszélünk, ezért nevezhetjük a netet végtelen „tartalomgenerátornak” is.

1999. január 28–március 28 - Queens Library Gallery, Jamaica, NY, USA

TRANSMIT
Fluxus, Mail Art, Net.works

kiállítás – többek között – az 1979 és 1993 közötti Artpool projektek dokumentumaiból

1999. március 12–26. - Artpool P60 - Budapesti Tavaszi Fesztivál
megtekinthető: szerdán és pénteken 16–18 óráig

KONTEXTUS NULLPONTOK

(„… a talányfejtő olvasás, rejtetten kritérium szerinti. Kritériuma a nullpont. A tudomány éppúgy értékel, ahogy a művészet és politika.” /Vilém Flusser)

A MONOKRÓM ÉS A SEMMI

- Yves Klein, Ben Vautier, Ray Johnson, Erdély Miklós és Tót EndreGalántai György feldolgozásában

megnyitó 1999. március 12-én, 18–20 óráig [meghívó]

„Érezni a lelket, magyarázat szavak nélkül, és ezt az érzést ábrázolni, úgy hiszem ez az, ami engem a monokrómhoz elvezetett” (Yves Klein). „Yves Klein első monokrómjai után szignáltam öt festékminta-lapot” (Ben Vautier). „… nekem szükségszerűen láthatatlan könyveket kellett kiadnom, „Semmiket” csinálnom és nemlétező dolgokkal foglalkoznom” (Ray Johnson). „A nemlétezőt az emlékezetre való hivatkozással érzékeljük” (Erdély Miklós). „Semmi sem semmi” (Tót Endre).

1999. március 24-én, 18 órakor - Artpool P60

SEMMI A PSZEUDO-GALAXISBAN

Pauer Gyula előadása

Ha már a semmiről kell beszélnem, elég nehéz helyzetben vagyok.

A semmi nincs, a semmi valaminek a hiánya, a hiányzó valami helyébe lép valami. A semmi illúzió.
Ha nincs ott semmi, valaminek ott kell lennie, valami mindenütt van, de az egyáltalán nem biztos, hogy az van ott. Valami eltűnhet és mégis ott lappang, megtéveszt, ám éppen azért válik felismerhetővé, mert „odasejtjük”. Hol igaz, hol hamis, pontosabb megfigyelésre sarkall. Billegünk vele, mint egy libikóka. Eltűnik s feltűnik.” [meghívó]

(Pauer Gyula: részlet a „Semmi a Pszeudo-galaxisban” c. előadásból)

1999. március 25.

1979. március 25-én, 20 évvel ezelőtt jött létre az Artpool!

1999. április 14-én, 18:30-kor - Artpool P60
A fotó- és hangdokumentáció megtekinthető 1999. április 23-ig, szerdán és pénteken 16–18 óráig

„ÉLETEM LEGJOBB MŰVE…”

Jovánovics György előadása

Hatvanadik születésnapján visszatekintve, Jovánovics György legjobb műveként az 1970. március 15-én nyílt emlékezetes – Nádler Istvánnal közös – Fényes Adolf terembeli kiállításának megnyitóját nevezi meg!

Az Artpool P60-ban Jovánovics újra lejátsza a kiállításmegnyitó eredeti hangfelvételét (amely azóta csak egyetlen egyszer, Jovánovics 1980. január 2-i performanszán, az akkor még a Szegfű utcában található Francia Intézetben volt hallható, „Kiállításmegnyitó 10 évvel ezelőtt” címen). Majd most először elmondja nyilvánosan a keletkezés történetét. Bemutatja a megnyitón készült fotókat, köztük egy pillanatfelvételt. [meghívó] [videó]

A képen egy rádiót állnak körül a személyek.

Megtudjuk, miért tátja el Erdély Miklós a száját, miért kuncog a markába Major János, mitől ilyen önelégült Jovánovics maga, min somolyog gyanútlanul Frank János és Nádler István? Miért tapsol Tamkó Sirató Károly? Megtudjuk, mi lett az enyészetnek szánt mű sorsa és ő milyen sorsot szánt eredetileg a műnek.

Végül elhangzik Jovánovics „Vaszene” c. opusza, mely tulajdonképpen zene „betonvas-szövetre”. (Fotódokumentáció mutatja be a „hangszert”, melyen azonban ma már nem lehet játszani, mert bebetonozták.)

1999. május 5-én, 18:30-kor - Artpool P60
Az előadáshoz kapcsolódó kiállítás megtekinthető 1999. május 14-ig, szerdán és pénteken 16–18 óráig

KONTEXTUS-CSAPDA

(egy 1985-ös munka re-kontextualizálása)
Sugár János előadása

az előadást megelőzően 1999. május 5-én, 17:00-kor a BBS Toldi Mozi kistermében vetítésre kerül Sugár János: „Perzsa séta” című 50 perces filmje

„A Balázs Béla Stúdió 1984-ben elfogadta a „Perzsa séta” c. filmtervemet, és kívánságomra a gyártás hivatalosan megkérte a Műcsarnoktól a Fényes Adolf termet, mint helyszínt. Eképp, nagyjából egy évvel azután, hogy végeztem a Képzőművészeti Főiskolán (pontosabban kirúgtak), egy ötperces filmforgatás ürügyén egy háromnapos kiállításra nyílott alkalom abban Fényes Adolf teremben, ahol elismert művészek is csak évekig tartó várakozás után állíthattak ki. /…/ A kiállítást, melynek címe „Kiállítás-díszlet” volt, Szőke Anikó nyitotta meg és kérésemre külön utalt Jovánovics György egy tizenöt évvel korábbi munkájára, ami egy ideje az egyik kedvencem és csodálatom tárgya volt, és ugyanitt, a Fényes Adolf teremben volt kiállítva./…/ A film elkészült, azonban A BBS pasaréti vetítőjében az elfogadó vetítés akkora botrányba fulladt, hogy csak négy év elteltével készülhetett belőle standard kópia…” (Részletek Sugár János szövegéből) [meghívó]

1999. július 15–2000. január 31. - Kunstraum der Universität Lüneburg
Az előadáshoz kapcsolódó kiállítás megtekinthető 1999. május 14-ig, szerdán és pénteken 16–18 óráig

Interarchive

Művészeti archívumokat és archiválási projekteket kutató, és az 1997-ben megkezdett és több szemeszteren át tartó kutatás eredményét bemutató egyetemi projekt. [bővebben]

1999. október 15–31. - (Liszt Ferenc tér) - Budapesti Őszi Fesztivál

„AZ UTCAI LÁMPA” táblakiállítás

(Vilém Flusser nyomán)

„… a radikális rákérdezés az utcai lámpára arról tanúskodik, hogy az ember életkörülményei nem vezethetők vissza egy vagy néhány eredőre. A „radikális” szó többé nem azt jelenti, hogy a dolgok gyökeréig hatolunk, hanem azt, hogy addig a lyukig, ahol a gyökérnek lennie kellene, ha egyáltalán volna még gyökér. Ma csak ebben az értelemben tehetünk kísérletet a tájékozódásra: meg kell értenünk, hogy miért is vagyunk zavarban.” [meghívó]

1999. október 18–31. Artpool P60 - a Budapesti Őszi Fesztivál keretében

LÁB-BELI DOLGOK

nemzetközi kiállítás

A lábban, mint az ember személyes és nélkülözhetetlen természeti adottságában elválaszthatatlanul jelen vannak az intellektuális és poétikus viszonyok. Az ipari (kézműipari) jelenlét, amely a kezdetektől behozta a személyes élet terébe a művészeti, társadalmi és tudományos kapcsolódási pontokat, szintén poétikus viszonyok részévé válik. A bemutatásra kerülő művek és dokumentumok között találhatók láb-konceptek, metafizikus bakancsok, láb-dobozok, filozófikus cipőművek, talpszobrok, lábnyomok, fluxus zoknik és így tovább. [meghívó] [katalógus] [felhívás]

1999. november 19–december 12. - Ernst Múzeum (Budapest, VI. Nagymező u. 8.)

Hommage à Dick Higgins

nemzetközi kiállítás

Dick Higgins 1965 óta használta az intermédia fogalmát, feltárva az idetartozó művek azon jellegzetességét, hogy bennük a különböző médiumok a konceptualitás szintjén olvadnak össze, és szét már nem választhatók. A kortárs művészek jó része vallja ma is magáénak ezt a fogalmi megközelítést.
A Budapesten bemutatott kiállítással – mely szövegeket, fotókat, kollázsokat, kottákat, és digitális képeket tartalmaz – tisztelettel adózunk Dick Higgins emlékének, aki 1998. október 25-éről 26-ra virradó éjszaka tragikus hirtelenséggel hagyott itt bennünket (részlet a meghívóból).

A kiállításon megtekinthető Galántai György videója Dick Higgins 1993-as budapesti performanszáról (az Irószövetség Klubjában) és az Artpoolban tett látogatásáról, valamint egy Dick Higgins interjú a Fluxusról (az Artpool videóarchívumából).

Dick Higgins: Megállapítások az intermédiáról

További Dick Higgins lapok az interneten:

1999. december 3–12. - Artpool P60

A Bartók 32 Galéria

INTERMÉDIA INDUKTÍV CSOMÓPONT c. kiállítása

megnyitja:

Mélyi József művészettörténész

1999. december 3-án 18 órakor [meghívó]

kiállítók: Bakos Gábor (társalkotó: Fábri István) - Csörgő Attila - El-Hassan Róza - Erdődy József Attila - Erhardt Miklós - Farkas Roland - Fekete Géza Péter - Herczeg Fanni / Héra Judit - Győrfi Gábor - Kapitány András - Kaszás Tibor - Kirkovits Andrea - Kiss Éva Emese - Langh Róbert - Nyitrai Orsolya - Pál Zsuzsanna Rebeka - Reischl Szilvia - Schneemeier Andrea - Seres Szilvia (társalkotók: A. Ádám József, Kiss Éva Emese, Rajz Helga Eszter, Tálosi Gábor) - Szabó Ágnes - Szegedy-Maszák Zoltán - Szövényi Anikó - Valcz Gábor - Vécsei Júlia - Zics Brigitta

A kiállítás kurátora: Tatai Erzsébet

1999. december 28-án 18 órától

az első Kamilla-nap az Artpool P60-ban

Előbb – utóbb, rongyszőnyeg az avantgarde-nak

Hajdu István új kötetéről beszélget Beke László, Sebők Zoltán és Hajdu István. [meghívó]