John 
          Cage
          
          
 [
] Bárhova 
          is ment John Cage, mindenütt hátrahagyott egy kis 
          John Cage-csoportot, amelyek közül egyesek elismerik 
          a befolyását, mások nem. De végül is 
          tény az, hogy ezek a csoportok az ő látogatása 
          után jöttek létre. [
]
          
          [
] Az alábbi szöveg George Maciunas (1931-1978) esszéjének/manifesztumának 
          a vázlata, amelyet Arthur C. Caspari olvasott fel németül 
          1962. június 9-én, 
          Wuppertalban az Après John Cage című fluxus 
          koncerten. [
]
          
          Allan Kaprow [
] John 
          Cage-nél tanult, akinek 1952-ben, a Black Mountain College-ben 
          (Észak-Karolina), számos művész közreműködésével 
          megtartott előadását az első happeningnek 
          is nevezik, s akitől újabb ösztönzést 
          kapott a Dewey-féle művészetfelfogás továbbgondolására. 
          Dewey alapgondolata, hogy az esztétikai élmény 
          gyökere a mindennapi tapasztalat, kiegészült Cage komponálásmódjával, 
          amely az előadás körülményeit, 
          a külső hangokat a zenemű részévé 
          tette és véletlen műveletek alkalmazásával 
          minimálisra csökkentette az alkotó szerepét 
          a mű létrejöttében, valamint Cage zen buddhizmuson 
          alapuló művészetfelfogásával, amelynek 
          végső konzekvenciája, hogy bármi lehet zene 
          és bárki művész. [
]
          
          [
] Míg korábban az egyedi műalkotás 
          a nézőben rokon lelkiállapotot idézett elő, 
          addig most a folyamat néhány szélsőséges 
          esetben éppen ellentétes (s ez a Császár 
          új ruhája-mesének egy felettébb komoly alkalmazása). 
          Marcel Duchamp hasonló 
          szellemben találta ki a ready-made-jeit, amint valószínűleg 
          John Cage is a Négy perc harminchárom másodperc 
          című csend-darabját, amelyben a 
          zongorista egy zongora előtt ült és a darab kijelölte 
          idő alatt bizonyos időközökben mindössze 
          kinyitotta és becsukta a zongorafedelet. [
]
          
          [
] Miután a véletlen-műveletekkel való 
          játszadozás okozta sokk eltűnik, az egész 
          leginkább egy számítógép használatára 
          kezd emlékeztetni: a válaszok mindig függnek attól, 
          hogy milyen információkat és hajlamokat tápláltak 
          elsőként a rendszerbe. Ha unalmat építettek 
          be, akkor van rá esély, hogy unalom is jön ki belőle. 
          John Cage, aki nagyon 
          is felelős azért, hogy a Véletlen értékeit 
          és technikáit más művészek számára 
          elérhetővé tette a művészetben, sokat 
          fáradt azért, hogy az ilyen módszerek eredményeképp 
          az ő vagy a mások ízlése elváljék 
          a létrehozott zenétől; röviden, hogy azt 
          meghatározatlanná tegye. [
]
          
          [
] Arnold Schönberg úgy érezte, el kell törölnie 
          a tonalitást a zeneszerzésben, és ez, legalábbis 
          számára, lehetségessé vált azáltal, 
          hogy kifejlesztette a tizenkét hangú skála technikáját. 
          Később akadémikusabb követői bebizonyították, 
          hogy ezzel a módszerrel nagyon könnyű hagyományos 
          dallamokat írni. Még 
          később John Cage megtehette, hogy egy C-dúr 
          hármashangzat fűrész-zúgás mellett 
          szóljon, mivel addigra a hármashangzatról másképpen 
          gondolkodtak - nem mint valami zenei szükségszerűségről, 
          hanem mint egy hangról, amely éppen annyira érdekes, 
          mint bármelyik másik hang. [
]
          
          Robert FILLIOU [
] 1967-ben Daniel Spoerrihez és Dieter 
          Roth-hoz csatlakozva Düsseldorfba költözik. Joseph 
          Beuys, George Brecht, John Cage és Allan Kaprow együttműködésével 
          megszerkeszti a Teaching and Learning as Performing Arts (A tanítás 
          és a tanulás mint előadóművészet) 
          című tankönyvet. [
]
          
          [
] A happeningnek 
          zenei megfelelői is léteznek: gondoljunk csak az olyan 
          komponisták műveire, mint Philip Corner és John 
          Cage, akik a zene és a filozófia közti közeget 
          kutatják, vagy mint Joe Jones, akinek az önműködő 
          hangszerei a zene és a szobrászat közé esnek. 
          Emmett Williams és Robert Filliou vers-építményei 
          kétségtelenül a költészet és a 
          szobrászat közti intermediális képződmények. 
          [
]
          
          [
] New Yorktól 
          Baltimore-ig vezettem, s végig az autórádiót 
          hallgattam, s amolyan John Cage-féle rádiódarabokat 
          improvizáltam, felhúztam a hangerőt, elkaptam 
          egy zenetöredéket, egy beszédfoszlányt, aztán 
          kikapcsoltam a rádiót, s amit hallottam, összeegyeztettem 
          a szövegemmel. Olyan volt, mint egy Jean Cocteau pillanatköltészet. 
          [
]
          
          [
] Sokszor 
          említetted azt az eszmélésre kényszerítő 
          csillagos nyári éjszakát, amikor John Cage, 
          Merce Cunningham, Willem de Kooning , Buckminster Fuller és Richard 
          Lippold megérkeztek Black Mountainbe. Soha nem vetkőzted 
          le John Cage esztétikája és ötletei iránt 
          érzett rajongásod. [
]
          
          [
] Raymond Edward Johnson 1927-ben született Detroitban (Michigan 
          állam). A postát művészi közvetítő 
          eszközként először 1943-ban használja, 
          barátjával, Arthur Secundával folytatott levelezése 
          során. 1946-48 
          között Robert Rauschenberggel és Jasper Johns-szal 
          együtt tanul az észak-karolinai Black Mountain College-ban, 
          olyan tanárok irányítása alatt, mint Joseph 
          Albers, Robert Motherwell, John Cage, Merce Cunningham, Buckminster 
          Fuller, valamint Elaine és Willem de Kooning. [
]
          
          [
] A 70-es években a magyar konceptualista művészek 
          egy része johnsoni értelemben kapcsolatművésznek 
          tekinthető. Johnson levelező iskolája (New York Correspondence 
          School) Erdély Miklós Kreativitás körére 
          is emlékeztethet, Fan Klubjai megfelelhetnek az Indigó 
          Klubnak stb. A 
          nemzetközi hálózatban az elődök Marcel 
          Duchamp, Kurt Schwitters, a dada és John Cage. [
]
          
          [
] Az olyan művészeket, 
          mint Marcel Duchamp és John Cage, joggal szokás 
          a fluxus elődeinek tekinteni, de a gondolataik nagyobb szerepet 
          játszottak, mint személyük. [
]
          
          [
] John Cage, a Dada 
          és Marcel Duchamp nélkül nem jött volna létre 
          a Fluxus. [
] Főként Cage nélkül nem, 
          akiről azt szoktam mondani, hogy kétszeres agymosást 
          hajtott végre. [
] Az elsőt a kortárs zenében 
          - a meghatározatlanság fogalma révén -, 
          a másikat zen-szellemiségű és a művészet 
          elszemélytelenítését tanító 
          téziseivel. [
]
          
          [
] A dadaista forradalom, John 
          Cage meghatározatlan zenéje és 
          Ben totális zenéje óta bármi 
          lehet zene, és bárki csinálhatja. [
]
          
          [
] a harmadik út a vallásos út, amely bevezeti 
          az Egyszerűség, Szeretet, Teljesség, Nirvána 
          és Lemondás fogalmait. A nem-agresszivitás állapotára 
          tör, a nem-féltékenységre, a nem-boldogtalanra, 
          egy bizonyos erkölcsi és belső valóság 
          tudatosítása révén. Ez az az út, 
          amelyet Buddha, Lao-ce, Jézus és a 
          zen-buddhizmus tanításának egyes részleteiben, 
          az utóbbin keresztül pedig John Cage művészetében 
          találunk. [
]
          
          [
] Ha valakit sokkolni tudtam, ha elképeszthettem, akkor 
          valamit adtam neki. Vehetjük úgy, hogy ez volt az újról 
          való elméletem alapja. Igen, talán a zenét 
          kivéve sosem csináltam másként művészetet, 
          csakis ezen az alapon. És a művészettörténetben 
          is azt kerestem, ami egybevágott az én módszeremmel. 
          Duchamp sokk volt, ő volt a legnagyobb sokk, úgyhogy az 
          én emberem volt. Yves Klein megcsinálta a maga kékjét, 
          ami valami egészen új volt, úgyhogy ő is 
          az enyém volt; John Cage 
          azt mondta: minden zene; hát automatikusan az enyém lett 
          ő is. [
]
          
          [
] Nem azért 
          megyünk egy John Cage-hangversenyre, hogy a mester 
          halhatatlan mesterművét halljuk a Nagy Fuggitutti 
          előadásában. Azért megyünk, hogy bizonyos 
          hangokat halljunk, amelyek jelentéssel bírnak számunkra, 
          hogy bizonyos dolgokat lássunk és halljunk, amelyek kulturális 
          és esztétikai tapasztalatunkat gazdagítják. 
          [
]
          
          [
] Megkérdőjelezhetetlen 
          és széles körű a műfajok megszűnése 
          és a határok leomlása a művészet 
          és az élet között (Cage, Kaprow), 
          a különböző hagyományos művészeti 
          formák között (intermédia és performance-művészet, 
          konkrét költészet), és a művészetek 
          és a nem-művészetek között (musique concrète, 
          talált művészet [found art] stb.). [
]
          
          [
] A hatékony interdiszciplináris elméletalkotás 
          példája volt az a nemzetközi performance-szimpózium, 
          amelyet 1976. november 17-20. között tartottak Milwaukee-ban. 
          A szimpózium keretében olyan workshopokat szerveztek, 
          amelyek a performance jelentőségével foglalkoztak 
          a képzőművészet, a szemiotika, a színház, 
          az irodalom és az interart szempontjából. 
          Ezeken a happening- 
          és a fluxus-mozgalom olyan veteránjai vettek részt, 
          mint John Cage, Higgins, Kaprow, Jackson MacLow, Carolee Schneeman 
          és mások. A képzőművészet 
          területén a következő témákkal 
          foglalkoztak: Marcel Duchamp the Performer, valamint Happenings, 
          Events and Activities. Richard Schechner és Jerome Rothenberg 
          alapvető elméleti meglátásokat fogalmazott 
          meg. [
]
          
          [
] A kommentár gerincét Michael Glasmeier történeti 
          áttekintése képezi, mely annak a folyamatnak a 
          főbb állomásait vázolja fel, melynek során 
          a művészek - John 
          Cage Imaginary Landscape-eitől Duchamp Optical 
          Disc-jein, Nam June Paik Schönberg-performanszán, 
          Dubuffet kreatív dilettantizmusán át 
          Christian Marclay barázdák nélküli lemezéig 
          - megpróbálták megtörni a zenekomponálás 
          és -hallgatás konvencióit, radikálisan átalakítani 
          a zene hagyományos fogalmát, mely kizárja a zajt, 
          a zörejt, környező világunk diszharmonikus hangjait, 
          és a képzőművészet nyersanyagaként, 
          azaz talált tárgyként használni a zene hordozóját, 
          a hanglemezt. [
]
          
          [
] Csak John 
          Cage meghatározását kell előkeresnünk, 
          miszerint a színház olyan előadás, mely egyidőben 
          fejt ki hatást két érzékszervünkre, 
          a szemre és a fülre, és máris a happeningnél 
          vagyunk. [
]
          
          [
] A hangot vagy tárgynak tekintjük vagy a kimondhatatlan 
          metaforájának, vagy a zenét értjük 
          alatta, ha a művészethez soroljuk. Ahogy 
          az avantgard a zenéhez tartozónak vélte a zajt, 
          a hangot, úgy John Cage életműve is fáradhatatlan 
          próbálkozás, hogy a teljes akusztikus univerzumot 
          a zene birodalmán belül határozza meg. A zene 
          ellen irányuló radikális támadások 
          végül mindig visszatértek a zenéhez. [
]
          
          [
] Érdekes, hogy a kései XX. századi művészetben, 
          ahogy a koraiban, tehát a futurizmusban is mind az utópia, 
          mind pedig az anti-utópia szerepelhetett pozitív előjellel. 
          John Cage, aki 
          a nyitott ablak és a bejövő zajok apostola volt, egy 
          entrópiasivatagot álmodott meg, ahol egyenletes szintre 
          töltődik fel minden és az ember azért boldog, 
          mert már nem különbözik a szeméttől 
          /amit ő nem szemétnek nevez, hanem világnak/. Ez 
          az egyik modell. [
]
          
          [
] A fikción alapuló esztétikus közlésmódok 
          (regény, film, anekdota, vicc) nem tudják nélkülözni 
          a koincidenciákat, melyek legfőbb hiányossága 
          azonban éppen fiktív voltuk. Az általam művészetként 
          felfogott koincidencia viszont valódi, megtörtént 
          - tulajdonképpen ready made. Csak találni lehet, konstruálni 
          - legalábbis egyelőre - nem. Struktúrája 
          ugyanakkor analóg a műalkotáséval. John 
          Cage anekdotái pl. - melyeket valószínűleg 
          az enyémhez hasonló meggondolás hozott létre 
          - sokszor a koanokkal állnak rokonságban. [
]
          
          […] felmerül a kérdés, hogy 
          hol húzható meg a határ a költészet 
          és a zene között, különösen, ha olyan 
          zeneszerzőkre gondolunk, mint John 
          Cage, aki hangok egymás mellé rendelésével 
          alkot szimfóniákat. A válasz az, hogy nem létezik 
          ilyen határ. […]
          
          John 
          Cage (1912-1992) rövid életrajza
          
          Részlet 
          John Cage Csend című könyvéből: 
          [
] Senki se tudja, hogy művészet-e a kortárs 
          zene vagy hogy lehet-e művészet. Szerintem egyszerűen 
          csak irritáló. De akár így, akár 
          úgy irritáló, mégiscsak a megdermedéstől 
          óv meg minket. [
]